FMCG-bedrijven staan onder druk, vooral op hun traditionele Europese en Amerikaanse markten. Hun marketing- en verkoopverantwoordelijken moeten hun traditionele modellen aanpassen door te kiezen voor een nieuwe combinatie van digitale tools, direct marketing en multichannelverkoop.
Ze moeten een antwoord bieden op de nieuwe shopgewoonten van de consument (altijd en overal), door zich op te maken voor multichannelverkoop, via retailers/e-tailers of rechtstreeks van de website van het merk naar de woning van de consument. Ze moeten de vinger aan de pols houden van de nieuwe, digitale consument, en inspelen op de vraag van de consument naar producten op maat en gepersonaliseerde communicatie.
Op dat vlak speelt datagestuurde marketing een belangrijke rol. Datagestuurde, klantgerichte initiatieven helpen de grootte van het winkelmandje te verhogen, verbeteren de retentie, vergroten de interactie met het merk en zorgen algemeen voor een grotere consumentenbetrokkenheid. Relevantie is natuurlijk de belangrijkste factor voor betrokkenheid. Benut dus alle beschikbare gegevens om op het juiste moment de juiste boodschap te sturen naar de juiste klant via het juiste kanaal.