Visuele kennistool helpt PointCarré zijn klanten beter te begrijpen

Smart decisions

Als retailer is het van cruciaal belang om de prestaties van elke winkel op de voet te volgen. Om kosteneffectief te zijn moet de communicatie bovendien gesegmenteerd worden en overeenstemmen met de specifieke aankoopgewoonten en het potentieel van de klant.

PointCarré klopte bij Bisnode aan met twee uitdagingen:

1. De prestaties van elke winkel in een oogopslag monitoren. PointCarré wilde de prestaties weergeven van elke winkel, om hun individuele aandachtsgebieden te bepalen.  Op die manier konden ze nagaan of ze de nadruk eerder moesten leggen op werving, klantentrouw of heractivering van klanten.

2. Een gesegmenteerde communicatiebenadering toepassen en de ROI optimaliseren. Om maatregelen te nemen voor de gedefinieerde aandachtsgebieden moest PointCarré zijn database segmenteren en ervoor zorgen dat de juiste boodschap naar de juiste klanten werd gestuurd. De onderneming wenste een gesegmenteerde communicatiebenadering te implementeren op basis van het aankoopgedrag van de klant, het verkooppunt, het moment enz.

Om PointCarré te helpen bij het verwezenlijken van al deze doelstellingen analyseerde Bisnode eerst de geschiedenis en de klanten van de retailer (totaal en per verkooppunt). Dit leverde een segmentatie op van de klanten volgens recentheid van de laatste aankoop, frequentie en gespendeerd bedrag, zodat PointCarré kon bepalen waar actie moest worden ondernomen.

In een tweede fase zette Bisnode een visuele kennistool op die de evolutie van de KPI's van PointCarré weergeeft, zodat snel kon worden ingegrepen bij afwijkende resultaten. De tool toont niet alleen de algemene prestaties, maar geeft ook informatie over het profiel van elk segment per winkel, zodat de communicatie kan worden aangepast.

 

“PointCarré kan zijn gegevens op rendabele manier inzetten dankzij Bisnodes segmentering bovenop een kwalitatief uiterst betrouwbare gegevenslaag. Dit is zonder meer een belangrijke stap op het vlak van datagestuurde marketing.”

Jérôme Bette, Marketing Project Manager, PointCarré

De toepassingsmogelijkheden en voordelen van de visuele kennistool zijn vrijwel eindeloos. Enkele voorbeelden: 

 

Over PointCarré

Over PointCarré
  • Moderetailer
  • Aanwezig in Frankrijk & België
  • 28 winkels

1. ROI van tienduizenden euro's nettomarge voor verjaardagmailings. PointCarré herintroduceerde recent zijn verjaardagmailings. Dankzij de segmentering konden ze beslissen voor welke klanten het de moeite loonde een papieren mailing te sturen en voor welke een e-mail volstond. Dit leidde tot een uiterst positieve ROI van tienduizenden euro's per jaar.

2. Uitnodigingen voor privéverkopen: drastische toename van de ROI. Dankzij de tool kon PointCarré de belangrijkste klanten identificeren om uit te nodigen voor zijn privéverkopen. Op die manier vermeden ze investeringen in niet-rendabele klantensegmenten. Dankzij de hoge kwaliteit van de Bisnode-gegevens konden ze bovendien postretours vermijden. Beide maatregelen zorgden voor een drastische verbetering van de ROI van de campagne.