RFM is een krachtige tool om de verschillende groepen van klanten te onderscheiden (van "nieuw" tot "grote uitgevers" en "bijna verloren") op basis van hun aankoopgedrag in het verleden en 3 simpele KPI's: recentheid, frequentie en geldwaarde. Hoe recent, hoe vaak en hoeveel kochten uw klanten?
Uw klanten kunnen verschillende getrouwheidskaarten hebben en Bisnode helpt u deze aan één individu te linken. Hierdoor kunnen we ze in het juiste RFM-segment onderbrengen.
De RFM-tool helpt u het volgende te begrijpen:
- de verschillende soorten van klantgedrag
- de specifieke eigenschappen van de verschillende klantengroepen
- of er acquisitie-, loyaliteits- of retentieproblemen zijn.
- hoe goed uw relatie met de klant is
- punten van verbetering: acquisitie, up-selling, koopfrequentie, enz.
- de verwachte totale waarde van uw klant tegen het einde van het jaar
Met de inzichten die de RFM-analyse oplevert, hebt u alles in huis om uw verkoop te boosten, om prospecten aan te trekken die gelijkaardig zijn aan uw beste klanten, om een boodschap op maat van elke klantengroep uit te zenden, …