Data-driven marketing

Deel 3: Zo verhoog je in 5 stappen consumer engagement in FMCG

- 28 mrt 2018

Begin jij pas met consumer engagement of ben jij al een ervaren gebruiker van CRM voor FMCG? De volgende vijf stappen helpen je om een succesvolle strategie voor customer engagement op te zetten of te verfijnen.

 

1. Definieer heldere customer engagement objectieven en KPI’s

Vertaal je bedrijfsobjectieven naar klare en kwantificeerbare digitale en marketingdoelstellingen. Hier zijn enkele vragen, die je best grondig beantwoordt:

  • Hoe moet ik consumer engagement invullen voor mijn merken en markten?
  • Wat is mijn marktpotentieel?
  • Hoe groot kan mijn consumentendatabase worden? Hoe laat ik die best over de jaren heen aangroeien, rekening houdend met kosten en omzet?
  • Stel dat ik de klanten en prospects in mijn database heb geïdentificeerd, gekwalificeerd, gesegmenteerd en opgewaardeerd. In welke mate zal dit mijn verkoopcijfers beïnvloeden?
  • Met welke parameters zal ik mijn campagnes meten?

Kies zorgvuldig je prioriteiten. Begin klein en breid je speelveld stap voor stap uit: voeg nieuwe merken toe, vul je mediaplan aan met nieuwe kanalen…

 

2. Breng in kaart hoe je een kritische massa van consumentendata kan bereiken en beheren

  • Maak een plan op hoe je data zult verzamelen. Verduidelijk welke data je precies wil, over wie, hoe, hoeveel en hoe je dit allemaal wilt blijven traceren.
  • Ga na hoe je tijdens alle verschillende contactmomenten met je klanten data kunt verzamelen via je ‘owned’, ‘earned’ en ‘paid’ media.
  • Evalueer de data waarover je nu al beschikt. Hoe kwalitatief en recent zijn ze?
  • Bepaal waar je data zult opslaan en hoe je over alle kanalen heen een klare en eenduidige kijk op elke klant kunt behouden.
  • Bouw een solide database om alle toekomstige initiatieven voor consumer engagement te kunnen opslaan en traceren.

 

 

3. Segmenteer en differentieer om echt relevant te zijn voor de klant

  • Bepaal de meest doeltreffende klantensegmentatiemodellen voor jouw activiteiten.
  • Leer je geïdentificeerde consumenten en shoppers goed kennen. Bijvoorbeeld: de grootte van hun winkelmandje, hoe frequent en recent ze aankochten, hun potentieel voor up- en cross-selling, hun betrokkenheid bij je merk, hun ambassadeurschap op sociale media…
  • Leg vooraf vast wie je in de klantenpiramide van je database wil opnemen, omhoogduwen in volume of merkengebruik, of verwijderen.
  • Besteed aandacht aan zowel de financiële waarde als de emotionele betrokkenheid van je klanten om een krachtige en gedifferentieerde aanpak uit te stippelen.
  • Stuur alleen boodschappen die echt relevant zijn voor je klant. Maak voluit gebruik van de ambassadeurs van je merk.

 

4. Bepaal wanneer, waar en hoe je klantensegmenten zult benaderen

 Breng je klantencommunicatie in lijn met je zakelijke objectieven én met de noden van je klant.

  • Stem de inhoud en context van je boodschappen af op je data-inzichten en klantenprofielen om zeer relevant te communiceren.
  • Nodig prospects en klanten uit om zich te registreren. Vergeet niet ze attent te verwelkomen en stevige connecties te maken.
  • Zorg dat je alle digitale en sociale media volledig integreert voor een optimale one-to-one communicatiestrategie.

5. Meet, leer en stuur bij

  • Gebruik een KPI-dashboard om de evolutie te volgen van je bereik per kanaal, consumentenbereik, de variabele voltooiing ratio's, klantenprofielen van wie de boodschap ontvangt en wie erop reageert…
  • Breng de hele conversietrechter in kaart: van bereik tot engagement.
  • Weeg de mediabesteding om een opt-in te krijgen of een klant te identificeren af tegenover het verdienpotentieel. Heb je de juiste profielen aangetrokken? Tonen deze consumenten echte betrokkenheid bij je merk(en)?
  • Test en optimaliseer je campagnes. Verminder de geldverspilling en verhoog de doeltreffendheid van je budget.
  • Blijf je strategie voor acquisitie, segmentatie, communicatie en engagement aanpassen op basis van een continu leerproces.

 

Wat deze 5 stappen verbindt? Smart Data!

Smart data integreert informatie en technologie op intelligente wijze. De technologie en de data leveren de verwerkingsmachine en de ruwe grondstof voor echte consumer engagement marketing. Het slim combineren van beide elementen stelt FMCG-marketeers in staat om relaties te bouwen met hun consumenten op een relevante en respectvolle manier.

Zin om het hele verhaal te lezen?

Zin om het hele verhaal te lezen?

Heeft dit artikel uw interesse gewekt? Wenst u er meer over te weten? Mis dan in geen geval het hele verhaald via onze Whitepaper (document enkel beschikbaar in het Engels).

Concreet leert u:

  • Hoe u uw gegevens zal omzetten naar een competitief voordeel
  • Hoe u de betrokkenheid van uw consumenten inzake Brand Experience zal versterken
  • Hoe dit een positieve invloed zal hebben op uw ROI
  • … en veel meer!



Download onze whitepaper