Zo stippelt u met data-keitjes unieke customer journeys uit - Deel 2/2

16 aug 2018

De klassieke customer lifecycle is ontploft in duizenden stukjes: een veelvoud van klanteninteracties in een omnichannel omgeving. De route van acquisitie naar klantentrouw is een kronkelig doolhof geworden. Om uw bedrijfsobjectieven te halen, moet u nu relevante en sterk gepersonaliseerde klantenbelevingen creëren. Maar hoe?

De oplossing: creëer relevante, sterk gepersonaliseerde customer journeys met de ‘Hans en Grietje’-data-aanpak

Hoe traceert u de zeer mobiele consument om hem of haar te verwennen met pertinente aanbiedingen op maat? Hoe capteert u onderweg hun persoonlijke noden en wensen? Het antwoord op deze zeer actuele uitdaging zit verborgen in een eeuwenoud sprookje.

Kent u het verhaal van Hans en Grietje nog? Ze lieten een spoor van broodkruimels en keitjes achter om de weg naar huis terug te vinden. Vogels aten de broodkruimels op, waardoor de kinderen de weg verloren. De keitjes bleven wel liggen als duurzame bakens om hun doel te bereiken.

Breng de chaotische customer journey in kaart met data-keitjes

Klanten laten over de hele customer journey data-sporen achter.

  • Gedragsdata: clicks en aankopen, traceer- en locatiedata,
    berichten en reacties op sociale media...
  • Gedeclareerde data: registratieformulieren, enquêtes,
    beoordelingen en besprekingen...

Wakkere marketeers zien deze gegevens als keitjes om de weg naar de klant terug te vinden. Zij verzamelen die en koppelen dit spoor ook aan de persoon die ze achterliet. Ze gebruiken deze data als stapstenen om relevante klantenbelevingen te creëren. Anderen zien data als broodkruimels. Zo laten ze waardevolle signalen van de klant voorgoed verloren gaan.

Elke customer journey is uniek en bijzonder variabel. Want alle interacties vinden plaats in een omnichannel omgeving.

Hoe u de data-tsunami verandert in een dijkweg van data naar uw klanten

Marketeers trotseren een tsunami van data. In deze data-storm vinden consumenten veel makkelijker hun weg, dankzij hun steeds beter geconnecteerde smartphones, tablets en andere toestellen. Deze apparaten laten een gelaagd spoor van data-keitjes achter.

Hoe creëert u voor deze extreem mobiele klanten naadloze en pertinente belevingen? Alles begint met het oppikken van de data-keitjes, die elke individuele klant achterlaat doorheen alle kanalen. Die moeten gecapteerd, opgeslagen en geïntegreerd worden tot een single customer view. Dit totaalbeeld laat u toe om rijke en relevante interacties op te zetten met uw klanten. Op het juiste moment, op de juiste plaats, met de juiste boodschap en aanbieding.

Elke klant laat een meerlagig spoor na doorheen een veelheid van kanalen. Zorg dat dit spoor niet verloren gaat als vluchtige broodkruimels. Bewaar het als duurzame keitjes om renderende relaties op te bouwen: van lead tot trouwe klant.

Van data-keitjes naar kei-stevige customer journeys

Waardevolle en zeer gepersonaliseerde customer journeys opzetten, vereist een slimme datastrategie en CRM-systeem, gebaseerd op een single customer view. Dankzij deze krachtige combinatie houdt u contact en wordt u een gewaardeerde reisgezel tijdens de hele customer journey: van lead en probeeraankoop tot renderende klantenrelatie.
Om dit mogelijk te maken, kan een ervaren data-intelligentie-partner wonderen voor u verrichten. Bisnode staat graag aan uw zij om de gigantisch berg data-keitjes te verwerken tot goed uitgestippelde customer journeys met mooie winstperspectieven.