Wat is programmatic marketing?

12 okt 2018

De marketingwereld evolueert voortdurend. Nog niet zo lang geleden werkten adverteerders met bureaus om de creatieve strategie vast te leggen, te brainstormen en campagnedoelstellingen  te bepalen. Het bureau stelde dan een lijst samen met online- en offlinemedia, besprak telkens de voor- en nadelen en plaatste op basis daarvan advertenties. 

De voorbij jaren is dat proces echter ingrijpend gewijzigd. Naarmate het belang van gegevensgestuurde, digitale media toeneemt, groeit ook het aantal beschikbare oplossingen. Nieuwe technologieën koppelen kopers en verkopers, waardoor bij het plannen van digitale media veel van de vervelende manuele taken verdwijnen. 

Hierbij kent vooral programmatic marketing een razendsnelle groei in het digitale ecosysteem. Deze trend doet een beroep op automatisering om meer gedaan te krijgen in minder tijd. Merken kunnen vandaag gebruikmaken van informatie over hun doelgroepen om hun boodschappen af te stemmen, interesse op te wekken in hun producten en in real time te reageren op prospecten. 

Hoe werkt programmatic marketing? 

Steeds meer marketeers kiezen voor de gegevensgestuurde benadering als slimme en efficiënte manier om media in te kopen. Programmatisch adverteren zal de komende jaren het leeuwendeel vertegenwoordigen van alle digitalemarketinguitgaven. 

Nu deze trend zo belangrijk wordt in de digitale wereld, maar ook de audio- en tv-sector, is het cruciaal om te begrijpen hoe de vork in de steel zit om een geoptimaliseerde campagne te kunnen runnen. 

Het basisprincipe bestaat erin dat programmatic marketing het besluitvormingsproces bij het kopen van reclame automatiseert door specifieke demografische doelgroepen te targetten. Marketeers maken gebruik van RTB (real-time bidding) en artificiële intelligentie voor mobiele campagnes, videoreclame, online weergegeven reclame en ga zo maar door. Het is met andere woorden een manier om media te kopen en te verkopen met behulp van slimme machines of geautomatiseerde technologie. 

In de praktijk is programmatisch adverteren heel wat complexer – en mogelijk veel disruptiever dan we denken. Als u weet dat in 2016 zowat de helft van de marketeers meer dan 50 procent van hun jaarbudget besteedde aan programmatic marketing, mogen we zeggen dat dit de snelst groeiende sector is in de digitale marketing. Tegen 2019 wordt zelfs verwacht dat het concept goed zal zijn voor de helft van alle verkochte digitale reclame

AOL, Google, Rocket Fuel en andere grote spelers verdienen al volop aan de programmatische markt. American Express is van plan om 100 procent van zijn budget voor onlinemarketing naar programmatische kanalen te verschuiven. Target, P&G, Unilever en L’Oreal zijn allemaal pioniergebruikers van deze technologie. 

In de meeste gevallen wordt de reclame gekocht en verkocht in veilingomgevingen die werken als een aandelenmarkt. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod, blijven de prijzen voor programmatische reclame stijgen. 

Door traditionele marketing te combineren met zelflerende systemen bereikt deze groeiende reclametrend de juiste doelgroep op het juiste moment, wat leads oplevert van hoge kwaliteit – maar enkel als u het correct aanpakt. Het traject telt immers heel wat uitdagingen, dus zorg ervoor dat u voorbereid bent op obstakels en de juiste oplossingen vindt.

Wat zijn de voordelen? 

Programmatic marketing doet een beroep op gegevens om gericht reclameruimte te kopen en te verkopen. Niet alle gegevens zijn echter evenwaardig. U kiest beter voor massamarketing met beperkte, maar hoogwaardige gegevens, dan voor gerichte reclame op basis van slechte gegevens. 

Als ze correct worden benut, maken slimme gegevens het eenvoudiger voor ondernemingen om klanten te bereiken die staan te popelen om hun producten te kopen. Specialisten in deze technologie gebruiken analysesystemen om patronen, voorkeuren en trends te vinden. 

Ze kunnen bijvoorbeeld niet alleen de locatie en gemiddelde leeftijd bepalen van een potentiële klant, maar ook zijn consumptiegewoontes, favoriete muziek en voedingsvoorkeuren. Op die manier kunnen marketeers een algoritmische verspreiding uitwerken van reclameboodschappen, op basis van interesses en gedrag. Het investeringsrendement van de reclamecampagne ligt dan ook bijzonder hoog. 

Als zaakvoerder krijgt u op die manier het meeste waar voor uw geld. Bovendien kunt u klanten efficiënter targetten en realtime inspelen op hun behoeften. Deze nieuwe technologie creëert waarde, efficiëntie en resultaten, terwijl de reclame-uitgaven dalen. Bovendien zijn de rapporterings- en optimaliseringsmogelijkheden veel uitgebreider. 

Bij Bisnodezijn we gespecialiseerd in slimme gegevens. Onze teams kunnen inzichten creëren voor al uw klanten en prospecten en voor uiteenlopende marketingkanalen. We combineren klantengegevens, onlinegegevens van Bisnode-partners en third-partygegevens om uw boodschap op het juiste moment te bezorgen aan de doelgroep. 

Waar wacht u dus nog op? De informatie die u nodig hebt voor succesvolle reclamecampagnes, ligt binnen handbereik. 

Vandaag is het eenvoudiger dan ooit om de toekomstige behoeften van uw klanten te voorspellen en uw armslag te vergroten. Gebruik onze gegevens om uw digitale strategie en uw aankoop van programmatische reclame aan te sturen!

Wilt u contact met ons opnemen?