Wat is de link tussen programmatic marketing en data?

19 okt 2018

Programmatic marketing zorgt voor een revolutie in de online reclamewereld. Steeds meer bedrijven kiezen voor een gegevensgestuurde aanpak als slimme manier om reclameruimte aan te kopen. Deskundigen voorspellen dat programmatische slimme gegevens de toekomst zijn. Het concept levert doeltreffendere digitale reclamecampagnes op en beperkt op termijn ook de kosten. 

Ondernemingen beschikken vandaag over steeds meer klantengegevens, maar kunnen die niet altijd ten volle benutten. Weinigen zien duidelijke welke gegevens ze kunnen gebruiken om hun verkoop en conversiegraad te boosten. 

Programmatic marketing biedt op dat vlak de oplossing. Dit nieuwe reclamemodel maakt het eenvoudiger om de klanten te bereiken die oprecht in uw aanbod geïnteresseerd zijn. 

Marketing heeft daarnaast natuurlijk ook een creatieve kant. De grote uitdaging bestaat erin om gegevens en creativiteit met elkaar te verbinden.

Smart data - de toekomst van de marketing 

Tegenwoordig kunnen klanten met één klik onlinereclame blokkeren, doorspoelen of vermijden, wat het voor merken moeilijker maakt om hun doelpubliek te bereiken. Elke maand blokkeert zo'n 36 procent van de internetgebruikers reclame. De enige manier om dat probleem als bedrijf te vermijden, is ervoor te zorgen dat uw boodschap relevant is voor de klant. 

Programmatic marketing gebruikt de nieuwste technologie en klantengegevens om uw reclame af te stemmen om het beoogde doelpubliek. Bovendien worden de boodschappen verspreid op het juiste moment en in de juiste context. Op die manier weet u zeker dat u relevante content aanbiedt, die klanten aantrekt en hen geïnteresseerd houdt. 

Grote ondernemingen zijn zich al een hele poos bewust van de kracht van gegevens. Zo analyseerde The Economist de gegevens van zijn abonnees om de relevantste en interessantste content te bepalen. Het bedrijf wilde zich richten tot 'intellectueel nieuwsgierige' lezers die het blad nog niet kenden. 

Het koos daarom voor creatieve programmatische reclame om leesvoorkeuren te bepalen en combineerde dat met cookie-, abonnee- en andere gegevens om meer gerichte content te creëren. In nauwelijks negen dagen leverde dat 325.000 nieuwe prospecten op. Tegen het einde van de campagne was dat aantal opgelopen tot 3,6 miljoen. In de twee fase steeg het aantal nieuwe prospecten tot 8 miljoen. 

In 2016 schakelde Audi over op programmatische reclame om zijn marketing te personaliseren. De onderneming sloeg de handen in elkaar met Google om klantengegevens te verzamelen en prospecten te vinden die op basis van hun onlinegedrag geïnteresseerd waren in de aankoop van een nieuwe wagen.  

Audi's marketingteam plaatste een autoconfigurator op de website van het bedrijf. Zo konden klanten de wagen van hun dromen samenstellen. 

Daarna ging Audi met de gegevens aan de slag om gepersonaliseerde boodschappen te creëren. Dankzij die benadering lag de gemiddelde conversiegraad vier keer hoger dan met traditionele marketing. 

Andere merken gebruiken programmatic marketing ook voor hun videoreclamecampagnes. O2 benutte bijvoorbeeld mobiele gebruikersgegevens om zijn boodschappen te hergebruiken en af te stemmen op het doelpubliek. 

Het marketingteam van de onderneming creëerde meer dan 1000 videoboodschappen die realtime werden gekoppeld aan het mobiele apparaat van de gebruiker. De doorklikgraad lag 128 procent hoger dan bij algemene video's. 

Het zijn slechts enkele van de vele merken die dankzij programmatic marketing succes boeken. Met de juiste gegevens kunnen bedrijven relevante, persoonlijke trajecten creëren voor de voortdurend evoluerende voorkeuren en het aankoopgedrag van de hedendaagse klant.

Data als motor van programmatische reclame 

Slimme gegevens en programmatic marketing spelen al jarenlang in de een of andere vorm een rol. Dankzij de nieuwste technologieën sluiten deze concepten nu aan bij de behoeften van de klant. Beide koppelen is de sleutel tot succes. 

Het is geen geheim: heel wat ondernemingen beschikken over enorme hoeveelheden gegevens. Denk bijvoorbeeld aan kredietkaartbedrijven, die alles weten over het leven en de consumptiegewoonten van hun klanten, of supermarkten die klantenkaarten gebruiken. Klassieke catalogusbedrijven verzamelen ondertussen al decennialang gegevens. Heel weinig ondernemingen benutten die gegevens echter maximaal. 

Programmatic marketing zorgt ervoor dat merken hun data op zinvolle manier kunnen gebruiken. Verrassend genoeg is dit reclamemodel voor veel bureaus nog een grote onbekende. Slechts 23 procent van de marketeers begrijpen wat programmatisch kopen is en passen het toe voor hun campagnes. Zo'n 26 procent zegt het concept te begrijpen, maar weet niet goed hoe het in de praktijk werkt. 

In het programmatische ecosysteem zijn gegevens van cruciaal belang. In essentie worden online- en offlinegegevens ingeschakeld om efficiëntere reclamecampagnes te voeren op basis van de prestaties in de loop der tijd. Dit maakt een hele gerichte targeting mogelijk en een geoptimaliseerde aankoop van media voor alle kanalen: sociale netwerken, mobiele reclame, radio, tv enz. 

Volgens Paul Caine, Global CEO bij Bloomberg, koppelt deze innovatieve tool analytische gegevens aan de behoeften van de klant. Marketeers kunnen voortaan online interacties kopen met het doelpubliek in plaats van stock te kopen van publishers en te hopen dat het juiste publiek opdaagt, zoals in het verleden vaak het geval was. 

Met programmatic marketing werden livegegevens verzameld, geanalyseerd en realtime geüpdatet. Het leerproces loopt continu naarmate meer prestatiegegevens binnenlopen. Bovendien is algoritmische prospectie niet langer een probleem. 

Marketeers hebben vandaag toegang tot miljarden gegevenselementen voor uiteenlopende kanalen, die gebruikt kunnen worden om de klant naar de juiste plaats in de verkooptrechter te leiden. Daar komt nog bij dat ze hun reclamecampagnes kunnen finetunen en verbeteren op basis van realtimegegevens. 

Dit reclamemodel is het resultaat van tientallen jaren innovatie in data, technologie en personaliseerbare media. Het is niet zomaar een reeks tools om het marketingproces te ondersteunen. 

Wanneer het systeem correct wordt gebruikt, kan het de operationele efficiëntie verbeteren en zorgen voor een betere klantenervaring. Met programmatic marketing kunnen merken onlinemedia ook op efficiënte manier naar waarde schatten en aankopen, betere inzichten krijgen in hun doelpubliek en relevantere marketingboodschappen uitwerken.

Ga vandaag nog aan de slag 

Smart data en programmatische reclame gaan hand in hand. Als marktleider voor zakelijke informatie beschikt Bisnode over de grootste database inzake nationale en internationale ondernemingen. Wij zijn pioniers op het vlak van smart data en gegevensanalyse. 

Samen met onze partner Delta Projects hebben we bij Bisnode  een unieke programmatische displayoplossing ontwikkeld.  Op die manier kunnen we de juiste klanten bereiken op het juiste moment op basis van hun locatie- en gedragsgegevens. 

Ons team helpt u meer inzicht te krijgen in het traject van de klant en uw marketinginspanningen daarop af te stemmen. We benutten de gegevens waarover u beschikt in combinatie met onze data en informatie over onlinegedrag om de efficiëntie van uw campagne te vergroten. 

Neem vandaag nog contact met ons op om aan de slag te gaan met programmatic marketing en voorsprong te nemen op de concurrentie!