Smart data Artikel

Smart data zijn de belangrijkste munteenheid van deze tijd

22 aug 2017

Elke dag wordt wereldwijd zestien biljoen megabyte aan gegevens geproduceerd. Deze gigantische hoeveelheid informatie is een echte goudmijn voor particulieren, de zakenwereld en de maatschappij als geheel, maar ook een reusachtige uitdaging. De toekomst is aan wie big data kan transformeren en verfijnen tot smart data. Bisnode sprak met de oprichter van Wayblazer en met de Managing Director voor Scandinavië van Spotify over de belangrijkste munteenheid van deze tijd: smart data. 

Het is niet eenvoudig om de enorme omvang te begrijpen van de hoeveelheid gegevens die wereldwijd elke dag wordt geproduceerd. Hoeveel is zestien biljoen megabyte eigenlijk? Deze explosieve ontwikkeling krijgt misschien meer perspectief als u weet dat 90% van alle gegevens ter wereld de voorbije twee jaar is aangemaakt. Dat omvat zowel gegevens over zakelijke transacties, e-mails, sociale media, blogs, gps, video's als digitale beelden.

 

“In plaats van op hun gevoel af te gaan kunnen ondernemingen hun beslissingen baseren op gegevens. Hiervoor moet de informatie die u nodig hebt, echter uit deze enorme hoeveelheid gegevens gehaald worden. Dat is precies de bedoeling van slimme gegevens: u de juiste informatie verstrekken op het juiste moment.”

Rikard Candell, Group Business Development Director bij Bisnode

Drie voordelen van smart data

Drie voordelen van smart data
  • Personaliseer de klantenervaring 
    Als u uw klanten echt leert kennen, kunt u hun diensten op maat aanbieden, een betere service en interactie zoals de klant dat zelf wil. In plaats van op uw gevoel af te gaan kunt u uw acties baseren op feiten afkomstig uit de beschikbare gegevens. Met deze gegevens kunnen ondernemingen proactiever zijn en aankooppatronen voorspellen.

  • Bereik de juiste klanten
    Door meer doelgerichtheid kan uw onderneming haar aanbod personaliseren. Vroeger was het vaak moeilijk om betrouwbare informatie te vinden voor gerichte marketing, wat leidde tot algemene clusters in plaats van duidelijk gedefinieerde doelgroepen. Nu is het echter mogelijk om de personen achter de cijfers te achterhalen, en te weten te komen wie ze zijn en welke interesses ze hebben.

  • Risico's beperken
    Een betere kennis van uw klanten kan helpen om u te beschermen tegen fraude en te focussen op zakendoen met de 'juiste' klanten. Dit leidt tot minder risico's en hogere inkomsten.

Smart data zijn relevante gegevens

We overdrijven niet als we zeggen dat deze informatie – die we ondertussen vaak omschrijven als 'big data' – een goudmijn vormt voor ondernemingen. Hoe kan al deze informatie echter worden beheerd? De menselijke hersencapaciteit is de voorbije 5000 jaar immers niet substantieel gewijzigd.

Met al deze informatie bestaat het risico dat we reageren als de man die de Barnes & Noble-boekenwinkel op Union Square binnen stapte in Manhattan. Toen hij de vier verdiepingen zag met boeken van vloer tot plafond, draaide hij zich zuchtend weer om en liep naar buiten:

“Zo veel boeken, zo weinig tijd.”

Smart data gegevens nemen deze man bij de hand en helpen hem om alles wat niet relevant is, te negeren. Voor ondernemingen die hierin slagen, is het niet alleen eenvoudiger om hun bestaande klanten te behouden, maar ook om reclamecampagnes en promoties heel precies te richten op nieuwe klanten. 

“In plaats van op hun gevoel af te gaan kunnen ondernemingen hun beslissingen baseren op gegevens”, zegt Rikard Candell, Group Business Development Director bij Bisnode. “Hiervoor moet de informatie die u nodig hebt, echter uit deze enorme hoeveelheid gegevens gehaald worden. Dat is precies de bedoeling van smart data: u de juiste informatie verstrekken op het juiste moment.”

De uitdagingen en oplossingen variëren van sector tot sector.

Smart data in de reissector

De Amerikaanse onderneming Wayblazer heeft een manier gevonden om big data te gebruiken in de reissector. De oprichter van de onderneming, Terry Jones, vindt de huidige zoekmogelijkheden niet bepaald gebruiksvriendelijk. Op basis van geautomatiseerde tekstanalyse kan Wayblazer niet-gestructureerde, online beschikbare reisinformatie gebruiken op plaatsen als blogs, artikels en Twitter.

“In plaats de naam van een stad in te geven en een aankomst- en vertrekdatum, zoals nu het geval is,” zegt Jones, “kun je zoeken naar een hotel aan het strand met een spa, een golfbaan en activiteiten voor kinderen in oktober. Wij maken slimme tools waarmee reisbureaus de perfecte trip vinden voor hun klanten.”

Advies in de overvloed aan informatie

Jones kondigt plechtig aan dat Wayblazer en andere spelers de sleutel hebben gevonden tot de goudmijn aan informatie en kennis.

“Ik denk dat we bezig zijn het internet te veranderen van een plek waar gebruikers honderden pagina's moeten doorploegen naar aanwijzingen, naar een systeem dat echt adviseert”, zegt Jones, die er ook op wijst dat het om meer gaat dan commerciële belangen alleen. Ook de geneeskunde en andere takken van de wetenschap zullen sneller ontwikkelen dankzij slimme gegevens. De mogelijkheden zijn gigantisch volgens Jones:

“Vandaag worden elke dag meer foto's genomen dan in de volledige twintigste eeuw, en elke dag melden een miljoen personen zich aan op Facebook. Onze communicatie gaat niet verloren, maar wordt bewaard. De vraag is: kunnen we de stemmen horen doorheen al het lawaai? Kunnen we de beschikbare tools gebruiken om deze informatie om te zetten in commerciële inzichten?” Jones is ervan overtuigd dat het antwoord ja is. 

Gepersonaliseerde klantenervaring

Volgens Rikard Candell is personalisering een van de belangrijkste trends op het vlak van smart data. De consument wordt unieke aanbiedingen steeds meer gewoon, en zal ze binnenkort ook verwachten.

“We nemen de manier in ons op waarop digitale diensten als Spotify en Uber ons behandelen”, zegt Candell, “met voortdurende verbeteringen op basis van smart data.”

“De toekomst is aan wie big data kan transformeren en verfijnen tot smart data.” 

Voor Spotify vormen smart data de ruggengraat van de onderneming. Jenny Hermanson, Managing Director Spotify Nordics, zegt dat het analyseteam voortdurend gegevens analyseert om het product te verbeteren, trends te detecteren en persoonlijke aanbevelingen te doen.

“De grootste uitdaging voor alle ondernemingen”, zegt ze, “is dat er zo veel gegevens zijn dat je verduidelijking nodig hebt en kaders voor de vragen die je wilt beantwoorden. Je moet de controle nemen over de data.”

Volgens Hermanson zullen ook ondernemingen die niet zo digitaal zijn als Spotify, moeten gebruikmaken van de enorme hoeveelheid beschikbare gegevens. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico achterop te hinken.

“Bij smart data draait alles om het vaststellen van gedrag en trends”, zegt ze, “en daarvoor moet je analyses uitvoeren. Het is echter ook belangrijk om te beklemtonen dat het de combinatie is van data en de menselijke toets die tot succes leidt. De medewerkers in de onderneming zijn van groot belang op dit traject.”

Snelle veranderingen

Velen wijzen op de snelheid waarmee veranderingen momenteel plaatsvinden. Ondernemingen kunnen het zich niet veroorloven om hun kennis te baseren op veronderstellingen en een buikgevoel. Nokia is hier een goed voorbeeld van. Begin jaren 2000 was de Finse onderneming een van de drie grootste gsm-producenten ter wereld. Ze hadden hun succes gedeeltelijk te danken aan hun vermogen om snel te zien wat de markt wilde en telefoons te ontwikkelen die aansloten bij de consument.

Op zijn hoogtepunt was Nokia goed voor 3,7 procent van het Finse bruto nationaal product en 21 procent van de totale export van het land. Ze onderschatten echter de impact van de smartphone, en nadat Apple in 2007 zijn eerste iPhone had gelanceerd, was Nokia achterhaald en niet langer relevant.

“Ik denk dat de winnaars van morgen de bedrijven zijn die vandaag de meest accurate en snelste dagelijkse beslissingen nemen”, zegt Candell. “Strategieën raken vandaag veel sneller ondermijnd dan vroeger, en we zien een omslag waarbij de grootste ondernemingen het moeilijker krijgen om hun marktpositie op lange termijn te behouden.

Smart data maken het mogelijk om in real time in te spelen op het veranderende gedrag van de klanten.”

 

 

 

Customer Lifecycle

Transformeer uw gegevens naar kennis

Pas wanneer gegevens inzichten worden, kunt u slimme beslissingen nemen…

  • Vind nieuwe prospects door een dieper inzicht te krijgen (via profilering, segmentering en verkenning)
  • Optimaliseer uw communicatie door gebruik te maken van up-to-date informatie, real-time triggers en meldingen
  • Behoud en vergroot uw aantal klanten met een duidelijk overzicht van uw klantenbestand
Meer weten

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2