Data-driven marketing

Maximize your company’s sales channels by tracking the customer’s journey

23 aug 2017

Een onderneming heeft meer verkoopkanalen dan de meeste mensen denken. Door de ervaring te maximaliseren voor alle kanalen waarin de klant uw onderneming ontmoet, vergroot u uw activiteiten en versterkt u de klantentrouw. We geven enkele tips om uw digitale en fysieke verkoopkanalen optimaal te benutten.

  • Gebruik uw facturen om te flirten. Een factuur moet natuurlijk bepaalde informatie bevatten, maar kan sterk gepersonaliseerd worden. U kunt een begroeting toevoegen, een kortingsbon of de factuur versturen in een mooie envelop, om maar enkele voorbeelden te noemen. Een persoonlijke toets is een eenvoudige manier om uw merk te versterken en een positieve klantenervaring te bieden. Overweeg een gelijkaardige werkwijze voor uw jaarverslag en andere 'musts'.         
  • Laat de klantendienst de campagne uitdragen. De service aan de klant is een van de belangrijkste functies van een onderneming. Op die manier kunt u de verwachtingen van de klant overtreffen en up-selling stimuleren door met iedereen die belt te praten over lopende campagnes. Beschouw de klantendienst als een verkoopkanaal – dit kan schitterende resultaten opleveren. 
  • Versterk uw merk op Pinterest. U hoeft uw prachtige productfoto's op sociale media niet altijd rechtstreeks te linken aan de aankooppagina. De klant wil weten dat anderen u een goed merk vinden, en dit gebeurt via sociale media. Als een blogger u een mooie recensie geeft, link dan naar het artikel om het sociale bewijs te leveren dat uw klant wil om de aankoop te doen.  
  • Besteed aandacht aan twijfelaars. Een klant bezoekt uw website. Als u een webshop hebt, ligt het winkelmandje even later mogelijk vol producten. Maar dan verdwijnt de klant naar een andere site, zonder de deal te sluiten. Maak gebruik van deze opportuniteit door diensten voor automatische marketing te gebruiken en uw website te versterken als verkoopkanaal. U kunt bijvoorbeeld klanten die hun winkelmandje niet afgerekend hebben, aanspreken met een automatisch e-mailbericht. U kunt ook de aandacht trekken van iedereen die uw website heeft bezocht, door een banner van uw onderneming te laten zien op andere websites die ze bezoeken.
  • Zet uw fouten recht met een attentie – een ontevreden klant is een opportuniteit! Uw klachtenafdeling kan uw klantentrouw vergroten. De kans is immers groot dat ze indruk maken op een klant door een fout recht te zetten. Luisteren en problemen snel oplossen is het minste wat u kunt doen. En wat dacht u van een attentie voor de klant als excuus voor het ongemak? Dat kan een geschenkje, productstalen of een handgeschreven kaartje. Persoonlijk en onverwacht!
  • Inspireren met Instagram. De smartphone, waarop alle informatie meteen op handige manier beschikbaar is, groeit snel uit tot 's werelds meest gebruikte scherm. Hierdoor wordt Instagram een ideaal verkoopkanaal om inspiratie en kennis te verspreiden. U kunt het bijvoorbeeld perfect gebruiken voor tutorials en inspirerende video's. Verkoopt u onderneming make-up? Dan kunt u make-up tips posten. Een bakkerij kan tips geven voor het beste kerstgebak. En ga zo maar door.
  • Beloon uw klant. Klantentrouw gaat boven alles. Beschouw de relatie met de klant als een huwelijk. Het is niet omdat u een ring om de vinger hebt, dat u niet langer moet werken aan de relatie. Blijf uw klant dus in de watten leggen en zorg dat het onverwacht gebeurt – liefst niet de dag na een transactie. Bied kortingen aan trouwe klanten of organiseer een vipevenement. Hebt u een webshop? Verras de klant dan door zijn standaardlevering te upgraden naar een expreslevering. Het vergt veel minder inspanningen om een klant te behouden dan om nieuwe klanten bij te winnen.
Omni-channel

Geniet van onze expertise in omni-channel

Bereik de klanten die relevant zijn voor uw business op het kanaal dat hen aanspreekt

  • Optimaliseer uw media-uitgaven
  • Versterk uw reclame-inspanningen dankzij een optimale doelgroepbepaling
  • Bekrachtig en verbeter uw zakelijke beslissingen dankzij een geïntegreerde, gesloten rapportagecyclus
Meer weten

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2