Is er nog ruimte voor vernieuwing in emailmarketing - Deel 2/2

02 aug 2018

7 te verkennen innovatiepistes om emailmarketing nog efficiënter te maken

Is emailmarketing al volledig volwassen? Is er nog ruimte voor vernieuwing?

Laat ons bekijken hoe we de lat nog hoger kunnen leggen?. In deel een bespraken we al twee pistes:

  1. spamfilters beter afstellen op opt-ins,
  2. doelgroepselectie met haarfijne precisie.

Hieronder leest u de volgende vijf werven om email marketing nog doeltreffender te maken.

3. Uw emailcampagnes plannen op een slimme manier

De tijd van lang op voorhand geplande campagnes is voorbij. De efficiëntie kunnen we stevig opdrijven door gebruik te maken van triggers en context.

Triggers met haarfijne gevoeligheid

Veel emailmarketeers maken al gebruik van een triggermodule. Die laat u toe om een email uit te sturen zodra er zich een bepaalde gebeurtenis voordoet. Maar het kan nog beter. U kunt uw email campagne bijvoorbeeld synchroniseren met een tool zoals IFTTT. Daarmee kunt u mails naar uw klanten sturen, getriggerd door een van de honderden verschillende apps die IFTTT herkent. Het is de ultieme droom van elke realtime marketeer! MailChimp heeft sinds kort het unieke potentieel van de IFTTT-omgeving ontdekt.

Context gebruiken om uw mail-drops met meer relevantie te timen

Uit de context kunt u goed afleiden hoe ontvankelijk uw doelgroep is voor welke specifieke boodschap op welk moment. Wanneer een persoon zich dicht bij haar werk bevindt op woensdagmorgen, dan mag u ervan uitgaan dat ze aan het pendelen is. Als ze zich op dezelfde plek bevindt op zaterdagnamiddag dan zal ze eerder aan het shoppen zijn. Behalve wanneer ze tegen 20 km per uur via een niet vertrouwde route aan het reizen is. Dan is ze wellicht aan het fietsen. Elk van deze verschillende contexten vereist een andere mailbenadering.

4. Grenzen verleggen in email personalisatie

Door psychografische persona en context te gebruiken, kunnen emailmarketeers de impact van elke mail optimaliseren. Het laat hen toe om heel nauwkeurig te personaliseren, nog tot juist voor de mail wordt uitgestuurd.

Hierbij zou een uitgebreide bibliotheek met een brede waaier aan op maat gesneden content bijzonder handig zijn. Idealiter zou die worden aangestuurd door een automatisch content management platform. Het systeem zou dan zelf de juiste boodschap voor de juiste consument selecteren. Gekoppeld aan een intelligente klantendatabase zou het systeem kunnen inzoomen op de sterkste interesses van de consument. Zo zou het de beste woorden en argumenten kiezen met maximale overtuigingskracht.

5. Objectieve A/B Testing, geïnspireerd op Darwins natuurlijke selectie

Elke email combineert tientallen verschillende componenten. De meeste tests concentreren zich op slechts enkele facetten hiervan. Maar wat als de echt beslissende variabele toevallig niet wordt getest? Dan tasten we volledig in het duister. Zo kunnen we een cruciale factor over het hoofd zien. Misschien zou die de respons wel hebben verdubbeld? Maar dit kunnen we op deze manier nooit te weten komen!

Stel dat we de grootste A/B Testing aller tijden konden gebruiken: Darwins Evolutietheorie.

Natuurlijke selectie introduceert met elke nieuwe generatie willekeurige veranderingen. De organismen met de best aangepaste veranderingen overleven. Terwijl soorten die minder zijn aangepast aan hun omgeving uitsterven.

Natuurlijke selectie vormt het ultieme model voor objectieve A/B Testing. Zo zouden we onze emailcampagnes kunnen opsplitsen in generaties. Elke mailgeneratie zou verschillen van de vorige door een willekeurige mutatie: een andere tekst, call to action, beeld, aanbod... De mails met de meeste respons zouden overleven. De andere versies zouden worden geëlimineerd. Dit zou de resultaten ongetwijfeld blijven opdrijven.

6. Straffere prestaties door een fijnmazige omnichannel-integratie

Integratie met offline-kanalen en social media is cruciaal bij emailmarketing. Het laat toe om kandidaten te identificeren voor upselling. Kopers die uw website opnieuw bezochten of uw merk hebben aanbevolen, kunt u een extra promomail sturen. Prospects die u op Facebook hebben geliket, kunt u verrassen via mail met een probeeraanbod.

De omnichannel-integratie laat toe om meer data samen te brengen uit alle delen van uw ecosysteem. Zo kunt u uw doelgroepen scherper aflijnen en uw content op maat toesnijden op elke bestemmeling.
Dit resulteert in een ‘1+1=3’-winst, waarbij de totale ROI van alle geïntegreerde kanalen hoger is dan de ROI-som van elk apart kanaal.

7. Tijd voor een nieuwe generatie emailmarketeers

Zoals ieder ander nieuw marketingmedium zal ook email bepaald worden door 3 generaties marketeers:

  1. Pioniers, die met het nieuwe medium experimenteren met vallen en opstaan.
  2. Integrators, die verder bouwen op de succesvolle cases en die bundelen. Dat is de aanpak van emailmarketing, zoals we die vandaag kennen.
  3. Disruptors...

Wat emailmarketing nu nodig heeft om nieuwe stappen vooruit te zetten, is een generatie van disruptors: baanbrekers, revolutionairen. Jong talent dat email compleet vertimmert: met nieuwe codes en toepassingen, met nieuwe connecties en synergieën.

Jonge lezer, voelt u de drang om emailmarketing te heruitvinden? Denk je dit kanaal opnieuw te kunnen optimaliseren, nieuwe codes te ontdekken en het tot een revolutionair middel te brengen dat aangepast is aan de wereld van morgen? Een schitterende toekomst ligt voor u klaar! Contacteer ons bij Bisnode: wij geven baanbrekers ruim baan.

Wilt u meer informatie over innovatieve emailmarketing?
Neem contact op met uw Bisnode consultant.

Hulp nodig? Gaat u graag dieper in op deze materie of andere smart data kwesties?

Heeft u hulp nodig? wilt u meer weten? Vraag om te worden gecontacteerd! één van onze experts zal uw vragen beantwoorden

Bel ons

We zijn beschikbaar elke werkdag van 9 tot 17u30

+32 (0)2 555 97 00

Contacteer mij

Bisnode Expert

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2