Digital

Is er nog ruimte voor vernieuwing in emailmarketing - Deel 1/2

24 jul 2018

De allereerste email werd in 1971 uitgestuurd. Emailmarketing schoot pas echt uit de startblokken in 1994. Dat jaar was er een stormloop naar de bioscoop om de Lion King en Forest Gump te zien. Werd er geluisterd naar “Black Hole Sun” van Soundgarden en “Halleluja” van Jeff Buckley. Kinderen plaatsten de eerste Playstation om hun Kerstlijstjes en de moderne Email Marketing dook op. In die periode begon e-commerce aan zijn opmars. De internetgemeenschap groeide aan door onder meer budgetvriendelijke providers, gratis Hotmail en de eerste wereldwijde zoekmachine: Yahoo.

Is emailmarketing, ondertussen een kwarteeuw later, al volledig volwassen? Is er nog ruimte voor vernieuwing?

Is er een overtuigend alternatief voor emailmarketing vandaag?

Hoe cruciaal en toekomstbestendig is email voor uw omnichannel-strategie? Staat er een beter kanaal klaar om email te vervangen? Direct mail is te duur, vergeleken met email. Telemarketing is te opdringerig en sms-tekstberichten hebben te weinig impact. Pushberichten op onze smartphones zijn interessant, maar vluchtig. Social media-advertenties zullen op termijn zeker een alternatief vormen. Maar ze bieden voorlopig nog onvoldoende mogelijkheden om te personaliseren. En banners die u op de voet volgen via retargeting, worden vaak ervaren als te opdringerig en zelfs een beetje griezelig.

Conclusie
Vandaag is er voor email geen geloofwaardig alternatief wanneer u op zoek bent naar:

  • een budgetvriendelijk kanaal,
  • dat zeer flexibel te personaliseren is,
  • en niet als opdringerig wordt ervaren.

Zit er in email marketing nog potentieel om naar de sterren te reiken?

Heeft email al de grenzen van zijn mogelijkheden bereikt? Zijn verdere vernieuwingen overbodig? Zeker niet! Er is duidelijk nog ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld: stel dat u een email uitstuurt naar uw eigen bestand van mensen die toestemden om nieuws van u te ontvangen. Gemiddeld zo’n 25% van deze bestemmelingen opent uw bericht. Daarvan klikken er 25% door. Dit betekent dat u uiteindelijk aan slechts 6 % van uw doelgroep uw hele verhaal hebt verteld. Dat moet zeker beter kunnen. Laten we niet vergeten dat de eerste stoomlocomotieven een energie-efficiëntie van slechts 5,4 % haalden. Terwijl de nieuwste, magnetische treinen intussen naar 95% efficiëntie zijn opgestoomd.

Kortom, welke groeikansen kan de door innovatie geïnspireerde emailmarketeer nog benutten? De digitale consulenten van Bisnode polsen jaarlijks honderden klanten en prospects naar hun verwachtingen. Uit die gesprekken distilleerden wij de top-7 van verwachtingen over toekomstgerichte email marketing.

7 innovatiepistes om te verkennen om emailmarketing nog efficiënter te maken

1. Op zoek gaan naar een faire vrede tussen opt-ins en spamfilters

De opkomst van de spamfilters in 2003 verplichtte emailmarketeers om alle componenten van hun mails volledig te herbekijken. Vandaag kunnen mails naar opt-in contacten nog altijd door spamfilters worden afgeblokt. Daar zijn diverse redenen voor. Bijvoorbeeld omdat:

  • de mail te veel beelden bevat,
  • de spamfilter woorden detecteert die het systeem verdacht vindt,
  • de filter ontdekte dat de eerste ontvangers de mail niet hebben gelezen.

Zijn er geen betere manieren te bedenken om toestemmingen te beheren? Hoe kunnen we de finale beslissingsmacht teruggeven aan de consument? Door meer empathische spamfilters te ontwikkelen?

2. Stel dat we prospects konden selecteren met de precisie om een mens op Mars te zetten

Gewoonlijk lijnen we onze prospectiedoelgroepen af op basis van twee elementaire typologieën. Dit levert slechts een ruwe robotfoto op van onze doorsnee klanten. Misschien voegen we ook nog enkele nicheprofielen toe. Met deze weinig fijnmazige aanpak verliezen we ongetwijfeld een hoop potentiële kopers. Waarom? Omdat we te veel blijven hangen bij oppervlakkige selectiecriteria. We focussen op sociodemografische profielen, levensstijlen, interesses, surfgedrag en de klassieke klantenlevenscyclus.

We moeten overstappen op selectiecriteria die het gedrag van potentiële kopers determineren.

We moeten ons richten op hun motivaties, problemen, emoties, drijfveren en prioriteiten. We moeten de focus verleggen van ‘Wie’ of ‘Wat’ naar ‘Waarom’ en ‘Hoe’. Dit kan door de klassieke persoonstypologieën in te ruilen voor psychografische typologieën. Bijvoorbeeld: we moeten onze doelgroep niet aflijnen op ‘de 60+ vrouw’. We moeten onze pijlen met veel meer precisie richten op de ‘60+ vrouw die het belangrijk vindt om er altijd goed uit te zien’. Dit is een eerste stap om uiteindelijk alle kopers te detecteren met een ‘Ik-blijf-mijn-uiterlijk-op-en-top-verzorgen’-gedrag. Als we enkel sociodemografische data gebruiken, zijn de mazen in ons vangnet veel te groot. Daardoor dreigen we een pak potentiële klanten te verliezen.

3... 4... 5... 6... 7

Nieuwsgierig naar de volgende 5 pistes voor innovatieve en verbeteringen voor een toekomstgerichte emailmarketing,
Dat is het onderwerp van het tweede deel van ‘Is er nog ruimte voor vernieuwing voor emailmarketing’.