Smart decisions

Hoe voorspellende marketing werkt in de praktijk

23 aug 2017

Vandaag is het mogelijk om een blik te werpen op de volgende aankoop van de klant – vooraleer hij die doet. Met voorspellende analyses kunt u uw zakelijke opportuniteiten vergroten en voorspellen wat klanten willen en wanneer ze het product wellicht zullen kopen.

Noem het gerust de 'Heilige Graal' – de wetenschap wat de klant straks zal kopen. En hoewel het niet mogelijk is om in de toekomst te kijken, is het dankzij voorspellende analyses mogelijk om te begrijpen wat er zal gebeuren, zegt Per Selin van Bisnode, die al meer dan 30 jaar lang databases analyseert.

“Het komt erop aan uit te vissen wat waarschijnlijk de volgende aankoop zal zijn”, zegt Selin. “En met grote hoeveelheden gegevens is dat ook echt mogelijk. We weten bijvoorbeeld dat 70-80 procent van de consumenten die kinderen krijgen, binnen het jaar een huis of een auto koopt. Het type auto hangt af van de waarden, het inkomen en de levensstijl, plus een aantal andere variabelen die verwerkt zitten in de analyse.”

Begin met het individu

Voorspellende analyses zijn niet louter gebaseerd op de aankoopgeschiedenis van de individuele consument. En ook niet enkel op geslacht, leeftijd en inkomen, wat vroeger de belangrijkste tools waren. In plaats daarvan kunt u gebruikmaken van een hoogwaardige analyse die u inzichten biedt in de behoeften van individuele klanten.

“ In de praktijk”, zegt Selin, “betekent dit dat we een bank bijvoorbeeld kunnen zeggen over welke producten of diensten hun verschillende klanten het liefst informatie willen ontvangen: hypotheekleningen, autoleningen of spaarproducten. En we kunnen ook de vraag beantwoorden hoeveel verschillende klanten vandaag in de toekomst zullen consumeren.”

Het mag dan sciencefiction lijken, maar het is eigenlijk niet zo vreemd. Iedereen heeft een evoluerend consumptiegedrag in de loop van zijn of haar leven. Wie net kinderen heeft gekregen, bijvoorbeeld, consumeert meer, en tijdens andere levensperiodes consumeert u een beetje minder.

“Wij kunnen zien waar klanten zich bevinden in deze consumptiecyclus, om op die manier een waarde op hen te kleven”, zegt Selin. “Het is een uiterst belangrijke tool om het pad naar de toekomst te bepalen. Ik heb verschillende voorbeelden gezien waarbij bedrijven moesten vaststellen dat hun klanten in de toekomst minder zouden consumeren, maar op basis van die kennis hun strategie proactief konden aanpassen.”

 

De zakelijke voordelen van voorspellende marketing

Relevant zijn in uw marketing is niets nieuws. Maar nu is het mogelijk om klanten daadwerkelijk te begrijpen op individueel niveau. 
Voorspellende marketing is gebaseerd op slimme gegevens – de hoogwaardige analyse van enorme hoeveelheden informatie. Indien correct gebruikt kunt u dankzij deze analyse uw aanbod aanpassen aan de individuele klant. 
Op basis van de levensfase, waarden en aankoopgeschiedenis van de klant kunt u nagaan hoe zijn consumptie er in de toekomst wellicht zal uitzien. 
Dankzij duizenden variabelen kan met vrij grote zekerheid worden ingeschat hoe waarschijnlijk bepaald gedrag en bepaalde aankopen zullen zijn. Samen met de eigen klantenstatistieken van uw onderneming kan deze gegevensanalyse worden omgevormd tot een nog krachtigere tool.

 

Behoud Uw Waardevolle Klanten

Hou uw klanten in de gaten om te voorkomen dat ze vertrekken voordat het te laat is

  • Verbeter de dialoog door event-driven marketing
  • Anticipeer en voorkom klantenverloop
  • Vergroot de klantentevredenheid om meer klanten te behouden

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2