Hoe u de 5 groeifases van uw bedrijf een gezonde boost geeft met slimme-data-compost – Deel 3/5

05 jul 2018

De doorgroeifase: stevig wortelen in data om meer klanten en een grotere opbrengst per klant te oogsten

 

Hoe u met data goeie prospects bijwint en slechte uitwiedt

Om te blijven groeien, dient u continu nieuwe klantengroepen aan te boren. Databeheer kan uw klantenacquisitieproces sterk verbeteren. Het helpt u de lifetime value van uw nieuwe klanten te voorspellen. U leert inschatten hoeveel uw prospects zullen uitgeven door te kijken naar de omzet van klanten met een gelijkaardig profiel. Die analyse stelt u in staat om te focussen op prospects met een groot potentieel. Bovendien kunt u zo doelgroepen met lage omzetprognoses uitsluiten. Want die wegen zwaar op uw marketingbudget en ze halen uw winstpercentages omlaag.

 

Slechte betalers wegsnoeien 

In Europa zijn een aanzienlijk aantal faillissementen rechtstreeks te wijten aan laattijdige betalingen of onbetaalde facturen. Zowel in B2B- als in B2C-markten is het van levensbelang om vroegtijdig te detecteren welke klanten een hoog risico op wanbetaling vertonen. Krachtige data-oplossingen produceren scoringsmodellen die nauwkeurig het risico op klantenfraude inschatten. Zelfs nog voor de transactie plaatsvindt.

 

Veredelingstechnieken via data: prospects selecteren met toppotentieel

Door uw beste klanten te identificeren, kunt u uw doelgroepselectie voor prospectie afstemmen op gelijkaardige profielen. De goudhaantjes onder uw klanten kunt u detecteren via bijvoorbeeld een RFM-analyse. Daarmee peilt u de recentheid, frequentie en geldwaarde van hun aankopen. Zodra u uw beste klanten hebt opgelijst volgens hun opbrengstpotentieel, kunt u hun profielen samenstellen:

  • hun eigenschappen,
  • hun noden,
  • hun ontvankelijkheid voor emotionele boodschappen over familie, schoonheid, gezondheid...
  • via welke kanalen u hen het doeltreffendst bereikt.

 

Bestedingen van bestaande klanten een groeischeut geven

Nieuwe klanten werven, is noodzakelijk maar duur. Een andere manier om te groeien is uw bestaande klanten meer doen kopen. Dat kan met de hulp van data-analyse. Met vooruitstrevende associatiemethodes kunt u in realtime aanbiedingen voor upselling en cross-selling bijsturen. Zo optimaliseert u ook de effectiviteit van uw marketingbudget.

 

Cross-selling zoals Amazon het aanpakt

De eenvoudigste methode voor cross-selling werkt zo: ‘Als kanten product A kopen, stel hen dan meteen product B voor, om het even wat’. Maar u kunt veel betere resultaten boeken dankzij de precisie van data. Denk aan het ‘next product to buy’-model, dat Amazon tot in de puntjes perfectioneerde. Elke aankoop die u bij Amazon doet, wordt onmiddellijk aangevuld met zeer relevante suggesties. Die zijn gebaseerd op massa’s verzamelde data: de historiek van uw websitebezoek en aankopen, hoe lang u een webpagina bekeek, de laatste site die u bezocht voor u bij Amazon terechtkwam, items uit uw winkelmand die u hebt verwijderd, aankoopgedrag van gelijkaardige klantenprofielen, demografische informatie, enz. Al deze criteria worden gewogen via een haarfijn algoritme. Zo creëert Amazon de ideale aankoopbeleving.

 

Data en klanten als spil van uw groeigerichte strategie

Jaren geleden al besloot Amazon om data als motor te gebruiken van hun extreem klantgerichte strategie. Elke actie die een consument op de Amazon-site uitvoert, houden ze nauwgezet bij. Die informatiestroom zetten ze om in bruikbare inzichten over wat de klant echt wil. Dit laat Amazon toe altijd het best mogelijke aanbod te doen. Zo weten ze de winkelmand van elke klant maximaal te vullen. Deze puur op de klant gefocuste aanpak is het ideale groeipad. U hebt er alle belang bij om dit toe te passen. In welke sector u ook actief bent. Hoe volgroeid uw bedrijf ook is. Zowel in uw online als offline verkoopkanalen.

  

Deel 4 van onze special over slimme-data-compost voor duurzame groei, belicht het vierde groeistadium van uw bedrijf.

4. De expansiefase: hoe u massa’s data composteert tot vruchtbare klanteninzichten

Heeft u hulp nodig? wilt u meer weten? Vraag om te worden gecontacteerd! één van onze experts zal uw vragen beantwoorden

Bel ons

We zijn beschikbaar elke werkdag van 9 tot 17u30

+32 (0)2 555 97 00

Contacteer mij

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2