Hoe u de 5 groeifases van uw bedrijf een gezonde boost geeft met slimme-data-compost – Deel 5/5

17 jul 2018

De volwassenheidsfase: continue innovatie om een sterke klantenmagneet te blijven

De belangrijkste uitdaging van een bedrijf dat zijn markt domineert, is aan de top blijven. Permanente innovatie is hierbij essentieel. In onze bliksemsnel transformerende en hypergeconnecteerde wereld is het bijzonder moeilijk om voorop te blijven tegenover concurrenten. We leven volop in het Big Data tijdperk. De datastroom kent een exponentiële groei. Consumenten hebben vlot toegang tot die massa’s informatie en delen die met elkaar. Zo kunnen ze aanbiedingen makkelijk vergelijken en snel van aanbieder veranderen als ze elders beter af zijn.

Big data biedt slimme ondernemers briljante opportuniteiten

Gigantische hoeveelheden data zijn publiek toegankelijk. Wie die slim benut, is in staat om totaal nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Die nieuwe en onverwachte concurrenten verwijzen oude zakenmodellen naar de schroothoop. Zo zet Uber het taxibedrijf op zijn kop. Airbnb verandert de hotelindustrie compleet. Netflix creëert een totaal nieuw tv-landschap. Deze ondernemingen hebben alle een ding gemeen: ze zetten de klantenbelevenis centraal. Ze blijven hun koers bijsturen op basis van de continue stroom feedback van hun klanten. Die gigantische datasets gebruiken zij intelligent en in realtime. Zo kunnen ze blijven innoveren om hun klanten nog beter te bedienen.

Data als groeimiddel voor klantentrouw: een voorbeeld

In de verzadigde markt van de mobiele telefonie is het voorkomen van klantenverlies cruciaal. Hyperconcurrentie dwingt telecommaatschappijen om nieuwe klanten te subsidiëren. Bijvoorbeeld door gratis smartphones aan te bieden. Het gevolg is dat nieuwe klanten pas na enkele jaren winst opleveren.

Dit verklaart waarom het voorkomen van ‘churn’ bij bestaande klanten veel goedkoper is en een hogere ROI oplevert dan het verwerven van nieuwe klanten. Telecombedrijven kunnen het churn-risico heel vroeg detecteren door het instellen van specifieke parameters. Bijvoorbeeld:

  • wanneer de belfrequentie omlaaggaat,
  • als de netwerkproblemen bovenmaats toenemen,
  • zodra er klachten in de sociale media verschijnen.

Deze alarmsignalen laten toe om gepast te reageren en de juiste boodschappen uit te sturen om de klant aan boord te houden. Mistevreden klanten krijgen als compensatie bijvoorbeeld gratis belminuten. Of ze worden verleid met een aanbod om hun abonnement te vernieuwen met een pak extra voordelen. Alles wordt in het werk gesteld om de dialoog met de klant gaande te houden.

Conclusie: slimme data-compost geeft uw bedrijf een boost in elk groeistadium

Startups die willen uitgroeien tot stevige marktleiders moeten vanaf hun eerste dag beginnen bouwen aan een volwassen databeheer. Data geeft bedrijven de slagkracht om concurrenten te overtreffen. Met slimme data kunnen ze hun sterktes beter vaststellen en ontwikkelen om zo vlot naar de volgende groeifase door te stoten.

Daarom is het handig en geruststellend om een ervaren data-intelligentiepartner aan uw zij te hebben, bij elke stap op uw groeipad.

Bij Bisnode staan we op en gaan we slapen met data. Al meer dan 40 jaar scherpen we onze data-intelligentie aan op talloze projecten. We bouwden de grootste consumentendatabank in België. Daarbij blijven we voor ogen houden dat data bedoeld zijn om mensen te helpen, en niet omgekeerd. Daarom begeleiden wij bedrijven in elk groeifase. We helpen hen stap voor stap om telkens door te groeien naar het volgende stadium van een volwassen databeheer. Hoe klein of groot uw onderneming ook is. In iedere sector waarin u actief bent. We staan steevast aan uw zij om oplossingen te bouwen, die elke data-uitdaging vastpakken.

Naast de dataservices die in deze serie besproken worden, bieden we u ook:

  • expertise in datakwaliteit,
  • analytics en campagnebeheer,
  • business intelligence,
  • risico- en fraudedetectie,
  • platformen voor databeheer,
  • aanlevering van smart data,
  • ...

Heeft u hulp nodig? wilt u meer weten? Vraag om te worden gecontacteerd! één van onze experts zal uw vragen beantwoorden

Bel ons

We zijn beschikbaar elke werkdag van 9 tot 17u30

+32 (0)2 555 97 00

Contacteer mij