Hoe u de 5 groeifases van uw bedrijf een gezonde boost geeft met slimme-data-compost – Deel 4/5

11 jul 2018

De expansiefase: hoe u massa’s data composteert tot vruchtbare klanteninzichten

Deze fase gaat over snelle groei. In dit stadium dient u uw marktaandeel uit te breiden en nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Om te concurreren in een volwassen markt moet u uw bedrijfsprocessen optimaliseren en automatiseren. Een haarscherpe kijk op uw klanten blijft de sleutel tot succes.

De vloedgolf van data kanaliseren in een slim verbonden irrigatiesysteem

Als uw bedrijf blijft groeien, wordt het steeds moeilijker om de grote berg klantendata goed te beheren. De stroom van gegevens blijft van alle kanten komen, op een ongestructureerde manier. Belangrijke klantengegevens ontbreken soms. Om dit te verhelpen, hebben diverse departementen in uw bedrijf hun eigen databeheersystemen opgezet. Maar deze werken in afzonderlijke silo’s. Wanneer uw bedrijf groeibarrières doorbreekt, wordt het tijd om ook de muren rond uw diverse datasystemen te slopen.

Data composteren voor een florissante bedrijfsvoering is teamwerk

In een bedrijf dat blijft uitbreiden, mag het databeheer niet beperkt blijven tot uw IT-departement, of enkele geïsoleerde datawetenschappers. Zorg voor data moet in het bedrijfs-DNA zitten van elke medewerker. Iedereen moet goed beseffen dat data de nieuwe brandstof is van het bedrijf. Krijgt uw klantendienst een telefoontje van een mistevreden klant? Dan moeten ze reflexmatig alle belangrijke data registreren: de volledige contactgegevens, dag en uur van het gesprek, het voorkeurskanaal van de klant, aankoopgeschiedenis, aard van de klacht, enz. Ontdekt uw handelsvertegenwoordiger dat een contactpersoon van bedrijf is veranderd? Dan moet die onmiddellijk het CRM-system updaten.

Databeheer is als een tuin: het vergt voortdurend onderhoud

Klanteninformatie is niet statisch. Mensen gaan dood, veranderen van job, verhuizen... Wist u dat elk jaar 10% van de Belgische bevolking van adres verandert? Daarbij gaat u er best niet van uit dat uw klanten u automatisch verwittigen als ze verhuizen.

In de doorsnee database in België groeit veel onkruid:gemiddeld 32% onvolledige of foutieve gegevens.

In 75% van de gevallen zijn deze fouten te wijten aan medewerkers. Stel u een drukke winkel voor, waar een klant een getrouwheidskaart aanvraagt. In zo’n situatie valt moeilijk te vermijden dat een familienaam of andere contactgegevens foutief worden genoteerd. Door die kleine spelfouten zet u heel wat extra verkopen op het spel. Daarom moeten klantendatabanken continu opgeschoond en geactualiseerd worden met verse informatie. Dit consequent en regelmatig te doen, verreist hulp van externe datapartners.

Zoekt u advies over de kracht van data in een specifieke groeifase? We helpen u graag verder!

Sloop uw silomuren om te groeien zonder grenzen

Bedrijven in volle expansie verzamelen massa’s klantengegevens. Het probleem is dat die data in aparte silo’s worden bewaard. Verkoopteams gebruiken hun eigen CRM-systeem. Het supply chain departement houdt andere klanteninformatie bij. De marketingdienst weet welke campagnes het best werkten bij welke doelgroepen. De klantendienst verzamelt heel wat feedback. Community managers bundelen nauwgezet alle relevante conversaties via sociale media. Het eindresultaat van deze aanpak? Dat alle informatie over een en dezelfde klant gefragmenteerd en geïsoleerd bijgehouden wordt. In aparte silo’s. Op de aparte eilanden van de departementen.

Het cultiveren van een ‘single customer view’

Stel u voor hoe sterk uw productiviteit zou stijgen wanneer u alle data over dezelfde klant kon beheren als een geheel. U zou uw klanten zoveel beter leren kennen. Bovendien zou u nieuwe mogelijkheden ontdekken om data te combineren. Denk bijvoorbeeld aan een sportwinkelketen, waar men vaststelt dat klanten die recent een tennisracket kochten ook de golfsport intensief volgen op Facebook. Dit levert waardevolle inzichten op voor nieuwe cross-selling acties. Door een ‘single customer view’ te creëren, krijgt u een totaaloverzicht om gefundeerde beslissingen te nemen. Een heldere kijk op uw klantenpubliek laat u toe om:

  • uw marketingcampagnes doeltreffender te maken,
  • nieuwe opportuniteiten voor cross-selling en upselling te detecteren,
  • een hogere return on investment te realiseren,
  • de klantentrouw te verbeteren dankzij een relevantere dienstverlening.

Deel 5 van onze special over slimme-data-compost voor duurzame groei,
belicht het vijfde groeistadium van uw bedrijf. 5. De volwassenheidsfase: continue innovatie om een sterke klantenmagneet te blijven

Heeft u hulp nodig? wilt u meer weten? Vraag om te worden gecontacteerd! één van onze experts zal uw vragen beantwoorden

Bel ons

We zijn beschikbaar elke werkdag van 9 tot 17u30

+32 (0)2 555 97 00

Contacteer mij

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2