Deel het met uw netwerk!
Help uw collega's en vrienden om hun kennis te verdiepen
2. De startupfase: hoe data uw vier marketing-P’s mooi in bloei zetten
Een succesvolle startupfase vereist een stevig en goed voorbereid businessplan. Uw break-evenanalyse moet gefundeerd zijn op een grondige inschatting van uw marktpotentieel en op een doordachte strategie. Hierbij is de combinatie van marketing en data van goudwaarde. Bij het aflijnen van elk van de 4 marketing-P’s – Product, Prijs, Plaats en Promotie – kan een degelijke data-analyse een sterk determinerende rol spelen(1).
Het trimmen en bijsnoeien van uw productaanbod
Data-analyse wordt frequent ingezet om inzicht te krijgen in producten en gamma’s. Enkele voorbeelden:
Dynamische prijszetting en data: een vruchtbare kruisbestuiving
Met een dynamische prijszetting drijft u uw inkomsten op. U biedt dan uw producten of diensten aan tegen verschillende prijzen, op verschillende tijdstippen, aan verschillende consumenten. Dit wordt mogelijk door realtime datasets te gebruiken, zoals: inventarisgegevens, financiële vooruitzichten en prognoses over hoe waarschijnlijk het is dat er effectief wordt gekocht. Veel hotelketens maken frequent gebruik van dit systeem(2). Data kunnen bijvoorbeeld signaleren dat klanten die de hotelwebsite bezoeken via hun smartphone, meer geneigd zijn om te reserveren zonder al te sterk op de prijs te letten. Daarom kunnen de hotels hogere prijzen hanteren voor deze doelgroep. Luchtvaartmaatschappijen en retailers zoals Amazon of Wal-Mart passen dezelfde strategie toe.
Plaats: hoe u via data goeie grond vindt om uw verkoopnet optimaal in te planten
Data-analyse wijst u de weg naar de ideale verkoopkanalen voor uw aanbod. Tijdig uw distributiekanalen bijsturen is van levensbelang. Neem bijvoorbeeld de dagbladen. Zij zagen hun inkomsten uit reclame en uit abonnementen al een hele tijd dalen. Sommige dagbladen gingen volledig online, achter een betaalmuur. Andere verminderden hun gedrukte oplages en integreerden een gratis of betalend onlinemodel. Dankzij data-analyse konden zij beter inschatten hoe ver ze hun gedrukte oplage moesten insnoeien.
Licht werpen op welke promotie best werkt
Data zijn een goeie graadmeter om te testen en voorspellen hoe consumenten zullen reageren op verschillende marketingboodschappen. Een voorbeeld: met marketingdata geeft u uw nieuwsbrief naar 50.000 consumenten meer slagkracht. Het laat u toe om klantenprofielen te bepalen, hun motivaties te detecteren en uw communicatie beter af te stellen op hun wensen. Met online tools voert u makkelijk A/B-tests uit op kleine proefselecties. Bijvoorbeeld om er snel de onderwerpregels uit te pikken met de beste openingsratio’s. De winnende versies stuurt u dan in bulk uit, op maat van de diverse segmenten van uw nieuwsbriefabonnees.
Hoe u met data-compost soepel uitgroeit boven veel hogere bomen
De suggesties hierboven geven u slechts enkele voorbeelden om uw marketingmix met slimme data af te stemmen op nieuwe markten. Tijdens de startupfase is het belangrijk dat u zich soepel en snel aanpast. Nieuwe spelers verstevigen hun competitiviteit enorm door hun wendbaarheid en flexibiliteit. Vooral tegen de gevestigde concurrenten, die last hebben van starheid door vaste routines, omslachtige processen of gebrek aan innovatie. Om te overleven tegenover marktleiders met meer middelen en maturiteit, moet u sneller en efficiënter uit de hoek komen. Als nieuwkomer moet u de spelregels heruitvinden.
Wilt u meer weten over hoe data-intelligentie u in elke groeifase sterker vooruit laat gaan? Neem contact op met uw Bisnode consultant.
Deel 3 van onze special over slimme-data-compost voor duurzame groei, belicht het derde groeistadium van uw bedrijf. 3. De opgroeifase: u stevig wortelen in data om meer klanten en een grotere opbrengst per klant te oogsten
Heeft u hulp nodig? wilt u meer weten? Vraag om te worden gecontacteerd! één van onze experts zal uw vragen beantwoorden