Hoe u de 5 groeifases van uw bedrijf een gezonde boost geeft met slimme-data-compost – Deel 1/5

22 jun 2018

Van zaadje tot ‘boom van een bedrijf’ doorloopt elke succesvolle onderneming 5 verschillende groeifases. Die 5 organische cycli lijken heel erg op de groeischeuten van een stevige boom. Iedere fase brengt specifieke noden, risico’s en opportuniteiten mee: het economische klimaat, de markttrends, de voortsnellende technologie... Net zoals bomen voortdurend water, licht en voeding nodig hebben om te blijven groeien, vragen ondernemingen om financieringen, toegang tot markten en... data. 

Data als compost: krachtvoeding voor elk van de 5 groeistadia 

Uw groeipad naar een gezond en volwassen bedrijf brengt veel onzekerheid mee. Daarom zijn betrouwbare data uw ideale bondgenoot in elke fase. Uiteraard blijft ook onze menselijke ervaring belangrijk. Maar als mens is onze kijk beperkt en vaak bevooroordeeld. Data – en de wijze waarop u die beheert – zijn de enige manier om 100% zeker te zijn dat u de juiste beslissingen neemt, gefundeerd op solide feiten en inzichten.

Hoewel u in elk groeistadium goeie data-compost nodig hebt, zal uw gebruik ervan in iedere fase enigszins anders zijn.

Zoekt u advies over de kracht van data in een specifieke groeifase? We helpen u graag verder!

1. De zaaifase: zorgen voor een flinke groeischeut met smart data 

Elk geslaagd bedrijf start vanuit een klein zaadje: een idee met groeipotentieel. U bent misschien een echte Steve Jobs, die uw eigen iPad of iPhone puur op intuïtie lanceert. Toch is een reality check meestal geen slecht idee. Wat u zoekt, is de juiste balans tussen uw zakeninstinct en relevante parameters. 

Ondernemers staan voor een zee van mogelijkheden. Daaruit het winnende idee vissen, is een uitdaging. Data-analyse biedt u hierbij een uitstekend instrumentenbord. Volgens Zhu Yang en James C. Wetherbe* kunt u Google Trends, Twitter en analytische tools gebaseerd op Twitter makkelijk gebruiken als een sonar om het gat in de markt te vinden. Deze instrumenten helpen u beter in te schatten of uw idee meer is dan een ingeving. 

  • Google Trends toont de populaire zoektermen. Deze trends geven aan voor welke oplossingen de kooplustige consument straks graag geld zal neertellen.
  • Twitter tweets verklappen wat mensen bezighoudt. Analytische instrumenten voor sociale media, zoals KeyHole.co, BuzzSumo, SEMrush en TweetReach analyseren massa’s data van op Twitter. Zij laten u toe om maatschappelijke trends beter in te schatten. Dat doen ze door de interesses te peilen van uw potentiële klanten via de populairste hashtags.
  • Zodra u een beloftevolle trend hebt ontdekt, helpen andere analytische instrumenten u die dieper te verkennen. Uw doel daarbij is om concrete consumentenbehoeften te traceren, die momenteel nog niet worden ingevuld. Sentimentanalyse van berichten op social media – vooral productbeoordelingen – geven u waardevolle inzichten. Hiervoor hebt u wellicht een datawetenschapper nodig. Die kan u bevestigen of de balans van de commentaren positief of negatief uitdraait. Menselijk taalgebruik is heel verschillend van dat van een computer. Mensen zijn meer dubbelzinnig. Zo kan een computer momenteel nog geen sarcastische boodschappen interpreteren.

Wilt u meer weten over hoe data-intelligentie u in elke groeifase sterker vooruit laat gaan? Neem contact op met uw Bisnode consultant.

Deel 2/5 van onze special over slimme-data-compost voor duurzame groei, belicht het tweede groeistadium van uw bedrijf. De startup-fase: hoe data uw 4 marketing-P’s mooi in bloei zetten

Heeft u hulp nodig? wilt u meer weten? Vraag om te worden gecontacteerd! één van onze experts zal uw vragen beantwoorden

Bel ons

We zijn beschikbaar elke werkdag van 9 tot 17u30

+32 (0)2 555 97 00

Contacteer mij