Data-driven marketing

Deel 2: Hoe data-gestuurde marketing customer engagement bij FMCG optimaliseert

- 12 apr 2018

consumer engagement 2.png

Digitale en sociale media geven de consument de volledige controle. Om ervoor te zorgen dat ze je FMCG-merk proberen, kopen en blijven aankopen, kan je consumer engagement op twee manieren optimaliseren:

  • Zorg dat je de wensen van je klanten kunt vervullen op elk platform: van de fysieke winkel tot e-commerce.
  • Beantwoord aan de specifieke verwachtingen met persoonlijke communicatie en maatwerk in producten en aanbiedingen.

 

Waarom zorgt data-intelligentie voor betere customer engagement?

Relevantie is de cruciale succesfactor voor customer engagement. Wil je de juiste boodschap naar de juiste klant via het gepaste kanaal sturen op het juiste moment? Dan lukt dit alleen door alle beschikbare data slim te gebruiken.

Data-gestuurde, one-to-one communicatie met klanten leidt tot meer merkinteractie, een hogere retentie en meer aankopen.

Consumer engagement is een wetenschap

 

Bij Bisnode zijn we er vast van overtuigd dat consumer engagement een wetenschap is, gebaseerd op data-intelligentie. We onderscheiden 3 smart data-processen, die elke succesvolle one-to-one FMCG-strategie aansturen:

  1. Bouw je data-intelligentie op door Omni-channel data te verzamelen, te integreren, te analyseren en te beheren.
  2. Gebruik deze data-intelligentie om relevante one-to-one-dialogen op te zetten tussen merken en specifieke klantensegmenten.
  3. Blijf smart data verzamelen om je return on investment van elke digitale & direct marketingcampagne te onderbouwen en te verbeteren.

 

Hoe kan je dit realiseren? Dat is het onderwerp van het derde en laatste deel van onze customer engagement special.