Wilt u uw onderneming laten groeien? Focus op mensen in plaats van apparaten

21 sep 2018

In een concurrerende markt zoeken adverteerders nieuwe manieren om de vinger aan de pols te houden van de klantengewoonten en hun conversiegraad te verhogen. Daarvoor hebben ze mensgerichte oplossingen nodig die échte personen targetten, zodat ze in deze digitale wereld hun verwachtingen kunnen inlossen. In de marketing komt de klant dan ook steeds meer centraal te staan. 

De traditioneel gebruikte cookies voor ad serving en ad tracking zijn verre van perfect wanneer meerdere apparaten worden gebruikt. Niet de cookies zelf vormen het probleem, maar wel de onmogelijkheid om ze te koppelen aan de persoon voor wie de reclame bedoeld is. 

Met cookies blijft bovendien 12 procent van de conversies onder de radar. Daarnaast blijkt 35 procent van de demografische targeting op basis van cookies inaccuraat[1]. Dat leidt op zijn beurt tot een slechte planning, uitvoering en follow-up van campagnes. 

People-based marketing reikt hiervoor de oplossing aan. Nee, het is geen modewoord. De focus verschuift werkelijk van targeting van apparaten naar interactie met échte mensen die bereid zijn om te kopen. 

Waarom targeting van apparaten niet feilloos werkt 

Met de opkomst van multichannelmarketing weerklinkt de mantra ‘target people, not devices’ steeds luider. Beweren dat apparaten targetten helemaal niet werkt, is een brug te ver. Het systeem heeft wel degelijk zijn nut, maar enkel als onderdeel van een ruimere strategie. Wie uitsluitend apparaten target, schiet zijn doel voorbij. 

Tegenwoordig beschikken organisaties over immens veel gegevens over hun klanten. Bijvoorbeeld over hun leeftijd, gezinssamenstelling, consumptiegewoonten, mobiele apparaten enz. Al deze gegevens kunnen gebruikt worden voor de planning en tracking van uw campagnes. 

Het probleem is echter dat heel wat van die informatie onjuist, onstabiel of irrelevant is. Tot voor kort bestond er geen enkele manier om gegevens over surfgedrag, e-mail engagement, onlinesales en sales in fysieke winkels met elkaar te combineren. 

Een klant kan bijvoorbeeld klikken op uw Facebook-advertentie, uw website bookmarken en deze later thuis bekijken. Stel dat de klant geïnteresseerd is in een nieuwe televisie of fiets. 

Dat zijn vrij dure spullen. Misschien gaat de klant dus rechtstreeks naar een winkel om ze te kopen. Of misschien koopt hij online via zijn tablet of de laptop van zijn vriendin. 

In beide gevallen denkt u mogelijk dat uw campagne niets heeft opgeleverd, aangezien u het traject van de klant niet hebt kunnen volgen nadat hij uw advertentie heeft aangeklikt. Hierdoor begint u misschien andere doelgroepen te targetten die mogelijk geen interesse hebben in uw producten of diensten. Uw reclamekosten stijgen, maar de resultaten blijven uit. En dat terwijl uw initiële campagne eigenlijk een succes was, alleen wist u dat niet. 

Dergelijke situaties komen vaak voor wanneer u cookies of apparaten target. Bovendien kunnen uw klanten talloze remarketingadvertenties te zien krijgen die niet stroken met de ervaring die ze hebben met uw producten of diensten. 

Als de klant in kwestie bijvoorbeeld de laptop van zijn vriendin heeft gebruikt om een televisie te kopen, dan zal zijn vriendin hier steeds advertenties van te zien krijgen. 

Tegenwoordig maken klanten gebruik van verschillende apparaten, zoals tablets, laptops, smartphones en desktopcomputers. Daarnaast gebruiken ze ook diverse browsers: de ene keer Chrome, de andere keer Safari. Zowat de helft van de Amerikaanse consumenten gebruikt bijvoorbeeld een tweede scherm terwijl ze televisiekijken[2]. Tot 90 procent gebruikt verschillende apparaten om een taak te voltooien[3]

Aan de hand van cookies en apparaten beschikken we slechts over een fragmentarisch profiel van een persoon. De gegevens zijn vaak onvolledig of onjuist. 

Volgens Miquel Matthys, Product Manager Online Advertising bij Bisnode Group, is toegang tot stabiele gegevens cruciaal. Dat is de sleutel tot het succes van people-based marketing. 

Met deze aanpak weet u echt wie u target: echte personen met echt gedrag en echte namen. Eigenlijk komt het erop neer dat u op alle schermen en apparaten de beste klanten bereikt. 

De kracht van people-based marketing 

Het gebruik van meerdere apparaten is de laatste jaren enorm toegenomen. Aangezien elke cookie gekoppeld is aan één browser op één apparaat, bieden cookies niet langer correcte inzichten in klantengedrag. Dell-CEO Michael Dell voorspelt dat de gemiddelde persoon tien geconnecteerde apparaten zal gebruiken tegen 2020[4]. Apparaten targetten wordt dan op zijn minst misleidend. 

People-based marketing biedt een antwoord op deze uitdagingen door te focussen op échte mensen. Zo kunnen adverteerders hun campagnes beter plannen en afstemmen. Op het meest elementaire niveau krijgt u meer inzicht in de manier waarop u de persoon achter het scherm kunt bereiken. Dankzij people-based marketing kunt u klanten bereiken waar en wanneer zij dat zelf willen. 

Deze nieuwe marketingfilosofie kiest voor een meer gehumaniseerde aanpak van campagnevoering. Zowat 79 procent van de marketeers benut de mogelijkheden voor people-based targeting van Facebook en Google[5]. Daarnaast gebruiken ze hun eigen gegevens om een beter beeld te krijgen van de personen die ze targetten. Toch hebben ze nog geen echt 360°-beeld van de klant. 

Meer dan 90 procent van de marketeers vindt een multichanneloverzicht van de klanten onontbeerlijk. Toch beschikt slechts 17 procent over de gegevens en technologie om dat te verwezenlijken[6]. Zonder de juiste gegevens is het moeilijk of zelfs onmogelijk om klantentrajecten online, offline en mobiel te monitoren. 

En dat is precies waar wij in beeld komen. Bisnode beschikt over  die u kunt combineren met uw first-partyklantengegevens en gegevens over onlinegedrag om uw marketinginspanningen te vereenvoudigen en te optimaliseren. 

De experten van Bisnode brengen deze gegevens samen om u met behulp van analyses realtime inzicht te bieden in uw doelpubliek. We beschikken over de nodige gegevens en technologieën om uw doelgroep te bepalen en te bereiken over alle kanalen heen, zoals sociale media, direct mail, televisie als mobiel. 

Onze kijk op people-based marketing 

Bij Bisnode combineren we de gegevens van onze klanten met onze eigen gegevens en onlinegegevens. Door big data realtime te analyseren creëren we zeer nauwkeurige en doeltreffende doelgroepen voor elke fase van de customer lifecycle. Op die manier kunnen onze klanten hun beste kopers één-op-één bereiken via onlinecampagnes, tv-spots of welk kanaal dan ook. 

Hierdoor stijgt de conversiegraad, verbetert de merkbekendheid en vergroot de doeltreffendheid van de campagnes. Bovendien kunnen de adverteerders dezelfde doelgroep zowel online als offline bereiken met behulp van ‘double-touchcampagnes’ en op die manier hun sales boosten. Uw onlineadvertenties worden enkel getoond aan de klanten die u target, dus gaat niets van uw kostbaar reclamebudget verloren. 

Bij Bisnode zijn we ervan overtuigd dat people-based marketing de toekomst is. Dankzij onze gegevens maakt u kennis met de persoon achter het apparaat of telefoonnummer en bereikt u uw doelgroep met behulp van een gepersonaliseerde boodschap. 

In het huidige digitale landschap moet u voorbij de cookies en apparaten kijken om uw doelgroep te bereiken. Zo niet, dan blijft u achter. Neem contact op met Bisnode om te zien wat we voor u kunnen betekenen!