Deel het met uw netwerk!
Help uw collega's en vrienden om hun kennis te verdiepen
Natuurlijk gebruikt u promotiebonnen om de verkoop van uw productassortiment en uw innovaties te stimuleren. Niets nieuws onder de zon.
Hebt u er echter al over nagedacht hoe gerichte en gepersonaliseerde bonnen een strategisch concurrentievoordeel kunnen vormen? Niet alle consumenten zijn gelijk, dus waarom zou u ze gelijk behandelen?
Als u promotiebonnen correct gebruikt en de kracht van gegevens over prospecten en consumenten ten volle benut, kunt u:
Aan klanten bonnen geven is traditioneel een tactisch instrument waarmee elke marketingspecialist vertrouwd is, en dat doeltreffend is om de verkoop tijdelijk te verhogen, nieuwe klanten aan te trekken en het merk in de schijnwerpers te plaatsen.
Met e-couponing wordt de distributie op de verpakking, op het schap, in de brievenbus en via direct mail aangevuld met digitale methodes om de consument bonnen te bezorgen: e-mail (eigen of gehuurde contacten), merkwebsites, bannering, Facebook enz.
Zodra u uw bon echter personaliseert (een wettelijke vereiste voor e-coupons), krijgt u een belangrijke strategische langetermijntool.
U kunt immers zorgvuldig een consumentendatabank aanmaken en het initiatief nemen voor een directe dialoog met uw klanten en consumenten. Op die manier hebben retailers niet langer het monopolie op direct contact met de klant.
U kunt niet alleen rechtstreeks communiceren met uw specifieke doelgroepen, maar uw boodschappen bovendien 100% afstemmen op specifieke personen of segmenten. De grootte van het winkelmandje laten toenemen voor uw topproduct Cross-selling met andere productcategorieën. U richten op consumenten die voor u belangrijk zijn. Geld besparen en ruimte vrijmaken voor nieuwe campagnes of initiatieven.
Maak slim gebruik van bonnen en integreer ze in uw groeistrategie:
Gepersonaliseerd (e)-couponing levert een duidelijke bijdrage aan het opbouwen van een trouw consumenten- en klantenbestand.
Een positief neveneffect van gepersonaliseerde bonnen is dat u systematisch een klantendatabank aanlegt op basis van de identificatie van de consumenten en hun afdruk- en inruilgedrag. Niets komt dichter in de buurt van een echte aankoop!
Het verzamelen van gegevens zoals de naam, het geslacht, de taal, het adres, het e-mailadres en goedkeuringen voor marketingcommunicatie is vrij eenvoudig (en zelfs gedeeltelijk verplicht bij het gebruik van digitale bonnen).
Via de combinatie van naam en adres of naam en e-mailadres kan Bisnode u een uniek beeld geven van uw consumenten en klanten, tot op het niveau van het gezin of zelfs de persoon, en aan de hand van duizenden sociaal-demografische en levensstijlvariabelen diepgaande inzichten bieden in uw klantensegmenten.
Als u digitale kanalen gebruikt, kunt u de consumenten niet alleen vlot identificeren, maar ook van de gelegenheid gebruikmaken om hen in te delen door een of meer extra vragen te stellen. Hoe vaak wordt deze productcategorie gebruikt in het gezin? Hoeveel wordt relatief gezien besteed aan uw merk? Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?
Dit zorgt voor marktinzichten en relevante gegevens voor uw volgende, gesegmenteerde campagnes. Hoe relevanter uw boodschap immers is voor uw doelgroepen, hoe beter de resultaten zullen zijn op korte en lange termijn!