De invloed van gegevenskwaliteit op uw business

07 sep 2018

De werkelijke kost van ongestructureerde gegevens in het GDPR-tijdperk 

Volgens Royal Mail Data Services zegt 91,4 procent van de marketeers te worstelen met gegevenskwaliteitsproblemen[1]. Ongeveer zeven van de tien bedrijven in het Verenigd Koninkrijk hebben onvolledige, onnauwkeurige of verouderde informatie over hun klanten. Als dat ook bij u het geval is, hebt u nog een lange en moeilijke weg af te leggen naar GDPR-compliance.

De nieuwe wet op de gegevensbescherming zal de lat hoger leggen voor de manier waarop gegevens worden beheerd. Onder de nieuwe regels wordt gegevenskwaliteit belangrijker dan ooit tevoren. Het is niet langer een leuk hebbeding, maar een zakelijke en wettelijke vereiste. Bovendien heeft het de macht om te bepalen of projecten slagen of mislukken. 

Zodra deze wet van kracht wordt, moeten bedrijven kunnen bewijzen dat ze persoonsgegevens volgens de regels beheren, en dat: 

  • De informatie in hun bezit accuraat en up-to-date is
  • Ze wettelijke redenen hebben om persoonsgegevens op te slaan
  • Gegevens op een veilige manier kunnen worden verstrekt of gewist op verzoek 

Ongeveer 85 procent van de gegevens die vandaag de dag door bedrijven worden opgeslagen, zijn overbodig, triviaal of verouderd[2]. Decennia geleden zou 85 procent een verwaarloosbare hoeveelheid zijn geweest, maar naarmate de wereld meer gedigitaliseerd wordt, genereert ze ook meer informatie. Experts voorspellen overigens dat tegen 2022 ongeveer 93 procent van alle gegevens in het digitale landschap ongestructureerd zal zijn[3].

Deze gegevens bevinden zich meestal in de documenten, PDF-bestanden, Excel-spreadsheets en e-mails van het bedrijf. Daarom is het gevoeliger voor cyberaanvallen in vergelijking met gestructureerde gegevens, die doorgaans een hoger versleutelings- en beveiligingsniveau hebben. 

Bedrijven hebben vaak moeite om ongestructureerde gegevens te beschermen, omdat ze deze niet goed kunnen beheren. Soms weten ze zelfs niet eens wat er in die bestanden staat en wie er toegang toe heeft. Maar liefst 71 procent van de bedrijven weet niet zeker hoe ze deze informatie moeten beschermen tegen diefstal en misbruik[4]

Gezien deze feiten is het geen verrassing dat hackers hun focus verleggen naar ongestructureerde gegevens. 

Veel van deze gegevens worden mogelijk nooit gebruikt. Misschien zijn ze verouderd of onvolledig. Als ondernemer moet u ongestructureerde gegevens identificeren, zien welke gebruikt kunnen worden en alles overzichtelijk houden. 

Alle informatie die u in uw bezit hebt, moet goed beveiligd en beschermd zijn. Anders brengt u uw bedrijf in gevaar door aanvallen met voorkennis en diefstal van informatie. 

Hoe beter u uw gegevens begrijpt, hoe meer controle u erover hebt. Dit resulteert in een efficiënter gegevensbeheer en vermindert de risico's verbonden aan het misbruik ervan. 

Bisnode beschikt over de expertise en technologieën die nodig zijn om uw gegevens te raadplegen, te analyseren en te verwerken. Wij kunnen een grondige analyse uitvoeren van de huidige staat van uw gegevens om er zeker van te zijn dat ze accuraat zijn. 

Onze specialisten brengen duplicaten aan het licht en geven u een volledig overzicht van de potentiële risico's en kansen. Ze verrijken ook uw huidige database met gegevens van Bisnode en online data om uw bedrijf te optimaliseren. 

Datakwaliteit: meer dan een GDPR regel, het is een business opportuniteit

Deze regels gelden niet alleen voor gestructureerde gegevens, maar voor alle gegevens. Die "onzichtbare" bestanden waarover uw bedrijf beschikt, inclusief paspoort- of creditcardnummers, kunnen u een fortuin kosten als ze niet goed worden beheerd of op verzoek worden verwijderd. 

Ongeacht het type of de omvang van uw bedrijf, moet u uw medewerkers de middelen geven om gegevens op een gecontroleerde manier te vinden, te analyseren, op te slaan en te delen. Ongestructureerde en onbeheerde gegevens mogen niet langer aan hun lot worden overgelaten. 

Uiteindelijk gaat het bij de GDPR niet om boetes of het beperken van communicatie. Het gaat erom de burger en de klant op de eerste plaats te zetten. In feite kan de nieuwe wet op de gegevensbescherming uw bedrijf helpen te bloeien en een nauwkeuriger inzicht te krijgen in de doelgroep. 

Verouderde en kwalitatief slechte gegevens kunnen uw reputatie en marketinginspanningen schaden. Ze bieden onnauwkeurige zakelijke inzichten en kunnen leiden tot kostbare fouten. 

Door uw database op te kuisen en belangrijke gebieden bij te werken, ontdekt u nieuwe groeimogelijkheden en krijgt u een beter beeld van uw perfecte klant. Bovendien kunt u uw marketingactiviteiten met een hogere nauwkeurigheid ontwikkelen, analyseren en volgen. 

Onder de GDPR worden bedrijven gedwongen om de kosten voor het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens te onderzoeken. Dit biedt een kans om gegevensbeheersstrategieën een nieuwe vorm te geven en de betrokkenheid van klanten te vergroten. Ondernemers moeten het zien als een kans om sterkere, duurzamere relaties met hun klanten op te bouwen, wat op zijn beurt zal leiden tot hogere conversiepercentages. 

In feite zegt 64 procent van de bedrijven dat onnauwkeurige gegevens hen ervan weerhouden om een superieure klantervaring te bieden[5]. Slechte gegevens kunnen van invloed zijn op de manier waarop klanten uw merk ervaren en leiden tot omzetverlies. 

Kwaliteitsvolle gegevens stimuleren daarentegen de omzet, creëren groeikansen, optimaliseren processen en verlagen de operationele kosten. Beschouw het als een strategische troef voor uw organisatie. Het is uw verantwoordelijkheid om proactief uw gegevens te beheren, te meten en er toezicht op te houden om te voldoen aan de GDPR en uw bedrijf te laten groeien. 

Bent u klaar om de nodige stappen te ondernemen om de kwaliteit van gegevens te verbeteren? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Ontdek hier onze oplossingen voor gegevenskwaliteit



[1] http://www.information-age.com/will-poor-data-quality-jeopardise-gdpr-compliance-123464511/

[2] https://www.veritas.com/en/aa/news-releases/2016-03-15-veritas-global-databerg-report-finds-85-percent-of-stored-data

[3] http://www.bloomberg.com/enterprise/blog/developing-a-modern-data-management-strategy/

[4] https://www.sailpoint.com/market-pulse-survey/

[5] https://www.experianplc.com/media/news/2017/data-quality-issues-are-impacting-consumer-trust-and-perception/