De essentie van people-based marketing

28 sep 2018

Wat als de consument uw merk kon ontdekken via gepersonaliseerde conversaties, naadloos over alle mogelijke apparaten? Wat als de consument zich begrepen en waardevol zou voelen telkens als hij op uw advertenties klikt of uw nieuwsbrief leest? In het huidige digitale tijdperk is dat perfect mogelijk. En dat is nog maar het begin. 

De technologie evolueert voortdurend. In de wereld van vandaag is verandering de enige constante. Klanten komen via heel wat verschillende contactpunten met een merk in aanraking. Er bestaat niet zoiets als één enkel pad dat naar conversie leidt. Het verloop van het klantentraject is niet-lineair. Als marketeer is het uw taak om het klantentraject stap voor stap te personaliseren. 

People-based marketing helpt u hierbij. Deze aanpak focust niet langer op cookies en apparaten, maar helpt merken om échte mensen in het echte leven te targetten. Uw klanten beperken zich niet tot één kanaal, dus waarom zou u dat doen? 

Het people-based marketingecosysteem begrijpen 

Zowel bij tv-reclame, onlineadvertenties als direct mail streven we naar hetzelfde doel: de juiste doelgroep bereiken, in de juiste context, op het juiste moment en zo de sales boosten en de klantenbetrokkenheid verhogen. 

Door de technologische ontwikkelingen verslapt de aandachtsspanne van de consument en steken nieuwe uitdagingen de kop op. Gegevenslacunes, overtargeting, onjuiste rapportering en de toename van het aantal apparaten: al deze zaken maken het er niet makkelijker op. De gemiddelde persoon beschikt over vier apparaten[1], waardoor het erg moeilijk is om hun acties en aankoopintenties nauwgezet op te volgen. 

Meer geld spenderen voor meer weergaven is niet langer een optie. Uw klanten zijn meer dan een cookie, apparaat, weergave, segment of gegevenspunt. Om hen te bereiken moet u zich rechtstreeks tot hen richten, niet tot profielen of cookies. Dat is precies wat people-based marketing doet. 

Het gaat erom contact te leggen met de juiste mensen op het juiste moment in plaats van apparaten te targetten. Zo bereikt u uw beste klant en verhoogt u uw omzet. Bovendien presteren uw campagnes beter en voorkomt u pijnlijke reclameblunders. 

Volgens Miquel Matthys, Product Manager Digital Advertising bij Bisnode Group, geeft people-based marketing een gezicht aan apparaten, e-mailadressen of telefoonnummers. 

Deze strategie biedt marketeers de juiste inzichten en geeft een volledig 360°-overzicht van de klant op basis van zijn identiteit. Adverteerders kunnen nu echte mensen targetten met echte wensen en behoeften, in plaats van apparaten. Zo ziet de marketingaanpak van Bisnode eruit. Met slimme gegevens is alles mogelijk. 

Waar digitale marketing tekortschiet 

Wereldwijd beseffen organisaties dat marketing niet langer focust op browsers en cookies, en dat ze met de juiste gegevens en technologieën het gedrag van de klant beter kunnen begrijpen. Cookies zijn geen mensen. Het zijn slechts anonieme voetsporen. Verschillende klanten vertonen online misschien hetzelfde gedrag, maar in werkelijkheid zijn ze totaal anders. 

Laatst gaf Miquel Matthys nog een mooi voorbeeld in een interview om dit te illustreren. 

Stel dat u op Amazon op zoek bent naar kinderboeken of speelgoed voor uw neefje. U hebt geen kinderen en bent dan ook niet van plan om binnenkort nog ander kinderspeelgoed te kopen. Toch krijgt u weken later nog advertenties van speelgoed en kleurboeken te zien, gewoon omdat adverteerders de cookies gebruiken die op uw computer werden opgeslagen. 

In dit geval is dat weggegooid geld voor de bedrijven in kwestie. Telkens als hun advertentie getoond wordt, betalen ze voor de weergave ervan. 

Dat is de reden dat cookies geen correcte indicatie zijn van klantengedrag. Bovendien gebruiken klanten meerdere apparaten, platformen en kanalen, en kopen ze ook offline. Hierdoor zijn hun acties moeilijk te volgen – en dat heeft zo zijn gevolgen voor uw marketingcampagne. 

De dagen dat mensen online gingen via een enkele pc of smartphone, zijn lang vervlogen. De doorsneeklant klikt op uw advertentie op zijn laptop, zoekt uw product later op via zijn smartphone en gaat naar de dichtstbijzijnde winkel om het te kopen. Of hij zoekt bijvoorbeeld producten of diensten op voor een vriend en heeft zelf geen plannen om deze te kopen. 

Enkel vertrouwen op cookies en weergaven is dus weggegooid geld. Bovendien hebben cookies een korte levensduur. Ze vervallen meestal na 30 tot 60 dagen. Een potentiële klant kan uw advertentie vandaag zien, maar uw product pas maanden later kopen als hij het echt nodig heeft of voldoende geld bijeen gespaard heeft. Dat betekent dat u dus geen correct beeld heeft van zijn onlinegedrag en traject op uw site. 

Bovendien zijn cookies niet gekoppeld aan personen, maar aan apparaten. Twee personen kunnen één computer delen of verschillende browsers gebruiken. En dan hebben we het nog niet over het feit dat bepaalde browsers, zoals Safari, geen cookies toelaten op smartphones en tablets. Dat mobiele verkeer gaat dus verloren. 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat meer dan de helft van de onlinecampagnes hun doelpubliek niet bereikt[2]. Daar komt nog eens bij dat niet minder dan 58 procent van de tracking op basis van cookies overschat wordt[3]

Adverteerders die nog steeds gebruikmaken van deze verouderde methode, zien belangrijke groeikansen aan zich voorbij gaan en verspillen heel wat tijd en geld. 

People-based marketing, daarentegen, is een win-winsituatie voor iedereen. De publisher of het media-agentschap krijgt meer inkomsten voor evenveel weergaven, de adverteerder betaalt voor minder mensen, maar haalt betere resultaten, en de klant voelt zich begrepen en waardevol. 

People-based marketing: de nieuwe norm 

Deze marketingmethode is zo doeltreffend omdat ze gegevens en technologie inzet om klanten te bereiken via verschillende kanalen. Bovendien biedt de aanpak inzichten in real time op basis waarvan betere beslissingen genomen kunnen worden, zowel online als offline. 

Met een duidelijke klantenidentiteit voor ogen kunnen marketeers nu contact leggen met klanten in elke fase van hun klantentraject. Meer dan ooit kunnen ze boodschappen verspreiden die helemaal afgestemd zijn op een echte persoon met unieke eigenschappen, en dat op elk apparaat, via elk kanaal en op het juiste moment. 

Volgens Miquel Matthys vormt people-based marketing dé oplossing voor alle actuele uitdagingen in de onlinereclamewereld. Tegenwoordig is het onlinegedrag versnipperd. Daardoor kunnen marketeers slechts een gedeeltelijk profiel opstellen van hun ideale klant. Eigenlijk stellen ze een profiel op van een apparaat in plaats van een persoon. People-based marketing plaatst de identiteit en het gedrag van de klant centraal. 

Bij traditionele marketing kunt u alleen maar hopen dat u uw doelpubliek bereikt. Zo kunt u tv-reclames gebruiken in de hoop dat de juiste persoon ze te zien krijgt. Niet iedereen die uw reclame ziet, is echter geïnteresseerd in uw producten en diensten. 

Bij people-based marketing is het net andersom. Als adverteerder doet u eerst een grondige analyse van uw doelgroep. Zodra u genoeg gegevens hebt, probeert u de doelgroep te bereiken via tv-reclame, direct mail, programmatic display advertising enz. 

Het belangrijkste is dat u weet wie u zult bereiken op het moment dat u uw campagne lanceert. Dat is de essentie van people-based marketing. 

Minimale advertentie-inspanningen met maximale resultaten 

People-based marketing is ongetwijfeld de nieuwe norm in de reclamebusiness. Wereldwijd investeren organisaties in technologieën om klantenidentiteit en -gedrag te analyseren, zodat ze hun marketinginspanningen kunnen optimaliseren. Uw beste klant bereiken was nog nooit zo eenvoudig. 

Misschien denkt u dat deze aanpak complex en tijdrovend is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Bij Bisnode maken we gebruik van slimme gegevens om u te helpen maximale resultaten te behalen met minimale reclame-inspanningen. 

Met behulp van de allerbeste gegevensgestuurde marketing tillen we uw campagnes naar het hoogste niveau. Of u nu individuele klanten of organisaties target, onze experten geven uw onderneming een boost dankzij een unieke en krachtige gegevensmix op maat van uw behoeften. Met onze diepgaande inzichten door profilering bereikt u nieuwe prospecten, en kunt u uw marketingboodschappen optimaliseren en uw campagneresultaten beter opvolgen. 

Iedereen heeft baat bij people-based marketing, zowel merken, publishers als klanten. Uw doelpubliek mag dan wel toegankelijk lijken, het is moeilijk te doorgronden en te bereiken. Enkel met de juiste gegevens en op identiteit gebaseerde strategieën is het mogelijk om het klantengedrag in kaart te brengen. 

Bisnode kan u daarbij helpen. Neem vandaag nog contact met ons op en gebruik onze targetingexpertise om uw media-uitgaven te minimaliseren en uw campagneresultaten te maximaliseren!