Creëer een fantastische klantenervaring in al uw kanalen

31 aug 2018

Een positieve klantenervaring is cruciaal voor bedrijven die aan consumenten verkopen. Uw concurrenten zijn altijd in de buurt en als uw klantenervaring te omslachtig is, loopt u het risico klanten te verliezen. Dus hoe creëert u een geweldige klantenervaring? Een belangrijk onderdeel is klantengegevens van topkwaliteit. 

Het traject van een koper van een consumentenproduct is tegenwoordig complex en de koper moet door allerlei verschillende kanalen navigeren. Dit proces kan beginnen in een zoekmachine op een mobiele telefoon, verdergaan op een desktop via een klik op een banneradvertentie en uiteindelijk eindigen in een klassieke winkel waar de aankoop daadwerkelijk wordt gedaan. Of vice versa. Om de klant gedurende dit traject te leiden en ondersteunen, moet een bedrijf de klant in elk kanaal kunnen identificeren, de juiste boodschap op het juiste moment kunnen tonen en de klant afhankelijk van de context gepaste feedback kunnen geven. Wij klanten willen ongemakken voorkomen en we willen het gevoel krijgen dat het bedrijf onze intenties begrijpt. Als dit niet gebeurt, wordt de klantenervaring slecht en is er een grote kans dat we overstappen naar een concurrent. Met een positieve klantenervaring kunt u meer verkopen aan zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Het echt begrijpen van de intenties van een klant is een enorme uitdaging voor bedrijven die hun klantenervaring willen verbeteren. “Hoe meer informatie u heeft over uw klanten, hoe gemakkelijker het is om ze een fantastische ervaring te bieden”, zegt Josefine Malmquist, productmanager van Bisnode Consumer Intelligence. 

Met up-to-date, topkwaliteit klantengegevens die altijd toegankelijk zijn, leert u uw klanten beter kennen en kunt u dit tonen door de klant gedurende het hele traject relevante feedback te geven. “Als u relevante berichten in relevante kanalen toont, krijgt de klant het gevoel dat u weet wat u doet, waardoor er vertrouwen ontstaat en de ervaring beter wordt”, vervolgt Josefine Malmquist. 

Met up-to-date klantengegevens kunt u er ook voor zorgen dat de informatie die u van elke klant hebt opgeslagen, altijd de meest recente en juiste informatie is. Het wordt gemakkelijker om individuen in verschillende kanalen te identificeren en hen relevante informatie te tonen tijdens elke stap van hun traject. U kunt ook tot nieuwe inzichten komen door informatie van verschillende gegevensbronnen te combineren - inzichten die kunnen leiden tot nieuwe mogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld relevante en aantrekkelijke aanbiedingen creëren voor klanten van wie u weet dat ze recent zijn verhuisd. 

Topkwaliteit klantengegevens kunnen ook worden gebruikt om individuen te identificeren op basis van de verschillende soorten informatie die in verschillende systemen zijn opgeslagen. “Wanneer u verkoopt aan consumenten, gebruikt u vaak een aantal verschillende systemen voor het verwerken van klantengegevens: van zakelijke en kassasystemen tot systemen voor klantenclubs, nieuwsbrieven en postverzendingen. Deze systemen zijn vaak niet met elkaar verbonden, wat problemen kan veroorzaken”, zegt Josefine Malmquist. 

Bisnode Consumer Intelligence is een nieuwe oplossing van Bisnode, die met behulp van slimme gegevens kan helpen bij het verbeteren van uw klantenervaring. Lees hier meer over hoe onze nieuwe, op API gebaseerde service voor klantengegevens uw onderneming kan ondersteunen.