Artikel Digital

Vijf makkelijke stappen om te starten met je Omni-channel strategie

- 28 mrt 2018

Als je op Google ‘Omni-channel marketing’ ingeeft, krijg je liefst 1,37 miljoen resultaten. Het is een populair onderwerp. Omni-Channel wordt door velen gezien als de ultieme manier om doeltreffend met klanten te communiceren. Er zijn grote verwachtingen over het optimaliseren van zowel respons als retentie. Deze twee beloftes zijn bijzonder aantrekkelijk in het tijdperk van de oppermachtige en kieskeurige klant, die constant switcht tussen kanalen en schermen. Jammer genoeg tasten de meeste marketingprofessionals in het duister over hoe je precies aan een Omni-channel strategie begint.

 

Vijf tips voor een vlotte start van je Omni-channel traject

 

1. Bekijk alles met de focus op integratie

Tussen Multi-channel en Omni-channel is er een wereld van verschil. Wat Omni-channel uniek maakt, is de integratie van kanalen. Om je klanten te charmeren en aan je te binden, moet je een consistent verhaal vertellen via alle relevante kanalen: van social media en digitale nieuwsbrieven tot op de website, van winkel tot callcenter. Zo’n naadloze ‘customer journey’ vereist geïntegreerde data. Want enkel zo blijft je boodschap bij elk contact met de klant coherent en relevant. Dit betekent ook dat je komaf moet maken met de data-silo’s in je onderneming, wat meestal een zware uitdaging is. Daar kan Bisnode je goed bij helpen. En geen nood, het goede nieuws is: je kunt kleinschalig starten.

 

2. Begin klein, met volle controle

Doe ervaring op door te starten met het integreren van slechts 2 kanalen waarmee je een naadloos verhaal aan je klanten wil vertellen. Kies 2 media die je makkelijk kunt inpassen. Start met het duo dat de beste responsscores opleverde bij vorige marketingacties. Bijvoorbeeld: je emailprogramma en Facebook.

 

3. Identificeer je klanten doorheen je hele mediamix

Je eerste reflex moet zijn om altijd goed te weten tegen wie je praat. Probeer een maximum aan contactgegevens te verzamelen. Zo kan je de consument identificeren op diverse platformen en kanalen. De beste gegevens om de identiteit van consumenten te traceren, zijn:

  • emailadres
  • gsm-nummer
  • fysiek adres
  • Facebook identiteit

Vergeet ook niet aan je consument de basisgegevens te vragen: naam en voornaam, taal en geslacht. Dit zijn essentiële data om je boodschap te personaliseren en een vriendelijke en beleefde dialoog te voeren.

 

4. Verzamel en bewaar data, en meet hun effect

Elke campagne is een unieke kans om feedback te krijgen van je klant. Iedere interactie sla je ook best op in je systemen: CRM, DMP, enz. Idealiter zou elke geregistreerde handeling gekoppeld moeten worden aan een geïdentificeerde klant of prospect in je database. Elke click, commentaar, like, reactie of aankoop is een gegevensbron die waardevolle inzichten oplevert. Door deze data te integreren, leer je heel wat over je klanten: hun gewoonten, hun favoriete media, het soort boodschappen en aanbiedingen waarop ze sterker reageren, enz.

Wil je advies over deze essentiële materie? We helpen je graag verder.

 

5. Optimaliseer het ene kanaal met wat je leert in het andere

Hier is een voorbeeld. Stel dat je twee media begint uit te testen: email en Facebook. Elke week stuur je een digitale nieuwsbrief uit met productinfo, promoties en kortingen. Je slaagt erin de openingsscore van je emailprogramma op te drijven to 25%: dit is de benchmark voor bedrijven die geregeld mails sturen naar hun eigen klantendatabase. Dat is een mooi percentage. Maar het betekent ook dat 75% van je klanten je boodschappen negeren.

 

Je zet een mooie stap vooruit door deze niet-respondenten te identificeren en te benaderen via Facebook. Da’s eenvoudig: je hebt hun emailadres. Stel dat 2% reageert op je Facebook boodschappen. Is dat een matig resultaat? Helemaal niet. Het wil zeggen dat je liefst 1,5% van je klanten hebt gereactiveerd! Zonder dat je zelfs je boodschap of aanbieding hebt aangepast. Je bent enkel van kanaal veranderd. Het kan zelfs goed zijn dat je zo het favoriete contactmedium van dit klantensegment hebt ontdekt.

Bisnode Expert

Schrijf u in op onze mailinglist

U ontvangt onze nieuwsbrieven en occasionele communicatie met betrekking tot smart data, analyse, de laatste trends en de oplossingen van Bisnode.

Stap 2

 Ontdek onze omni-channel mogelijkheden

Ontdek onze omni-channel mogelijkheden

Bereik de klanten die relevant zijn voor uw business via het kanaal dat hen aanspreekt

  • Definieer het profiel van uw leads
  • Identificeer hen via onze referentiebestanden
  • Contacteer hen via het juiste kanaal
Meer weten