Deel het met uw netwerk!
Help uw collega's en vrienden om hun kennis te verdiepen
Hoe kunnen bedrijven of organisaties die persoonlijke gegevens gebruiken voor direct marketingdoeleinden hun activiteiten rechtvaardigen? GDPR voorziet twee wettelijke gronden:
Hoe impacteert de GDPR datagedreven prospectie
Wat gebeurt er wanneer consumenten of b2b-contacten hun toestemming geven, waardoor hun gegevens gebruikt kunnen worden voor direct marketingactiviteiten van derde partijen? De GDPR specifieert dat de toestemmingsclausules specifiek moeten zijn. In dit geval klinkt ‘data gebruikt door derde partijen’ nogal vaag. Daarom moeten derde partijen die deze gegevens gebruiken voor prospectie, beroep doen op de tweede juridische grond om GDPR-conform te zijn, namelijk ‘legitiem belang’ hebben (natuurlijk voor het gebruik van het e-mailadres, alleen de toestemming is mogelijk).
Bisnode is er zich terdege bewust van dat het ‘legitiem belang’ zorgvuldig dient afgewogen te worden tegen de belangen, rechten en vrijheden van het individu. Daarom hebben we externe juridische experten betrokken om correcte en betrouwbare procedures te ontwikkelen. Dit resulteerde in een ‘drie stappen aanpak’ die passend inspeelt op de rechtmatige verwachtingen van alle datasubjecten.
Bisnode’s drie stappen aanpak om datasubjecten gerust te stellen
Twee hefbomen om de Belgische Privacycommissie te overtuigen
De drie stappen aanpak van Bisnode voor het beschermen van de persoonlijke gegevens van datasubjecten gaat verder dan de vereisten van de GDPR. Met deze goed voorbereide en volledig gedocumenteerde maatregelen kunnen we een sterke casus voorleggen aan de Belgische Privacycommissie.
Bisnode ondersteunt ook de lobbyactiviteiten van onze verschillende bedrijfsfederaties: ACC Belgium, BAM, UBA, ... Zij ontwikkelden en publiceerden een position paper om onze zakelijke belangen te verdedigen in het licht van de GDPR. Direct marketing is een drijvende kracht achter onze economie. Om onze toekomst te beschermen, moeten we een eerlijke balans vinden tussen de individuele goedkeuring en de legitieme belangen van onze business. Wij zijn ervan overtuigd dat GDPR ruimte biedt voor datagedreven targeting en prospectie. Dat is waarom we geloven dat de Belgische Privacycommissie beide GDPR-gronden moet aanvaarden bij het verwerken van persoonlijke gegevens: zowel de toestemming van het datasubject als het ‘legitiem belang’.
Hier kan u de position paper downloaden.
Hoe uw IT-beveiliging bewerken voor de GDPR?