GDPR

EPISODE 11: Hoe u met Single Customer View uw GDPR-plichten omturnt in opportuniteiten

25 mei 2018

GDPR D-day zorgt voor extra lawaai... en extra werk

Op 25 mei is GDPR in voege getreden en dat heeft de persaandacht nog hoger gedaan pieken. Die buzz maakte consumenten nog scherper bewust van hun nieuwe rechten. Zoals: het recht op verzet, het recht op rechtzetting, het recht op overdraagbaarheid, het recht om te worden vergeten...   

Zowat alle bedrijven mogen zich verwachten aan een sterk stijgend aantal consumenten die meer willen weten over het gebruik van hun persoonsgegevens. Zeker voor merken actief in massamarkten werdt dit een grote uitdaging. Maar zelfs KMO’s kunnen zich maar beter goed voorbereiden.

 

 

Data-silo’s bemoeilijken GDPR-conformiteit

Zelfs het zogenaamd ‘eenvoudigste’ GDPR-recht – het recht op toegang – kan kopzorgen meebrengen. Want u moet de betrokkenen een uitvoerig overzicht geven van alle persoonsgegevens die u van hen hebt verzameld.

Jammer genoeg werken de meeste bedrijven nog altijd in silo’s.
Ze gebruiken gescheiden opslagfaciliteiten voor:

  • Verkoopgegevens: facturatiegegevens, CRM-data, e-commerce logins, enz.
  • Communicatie- en Marketingdata: zoals nieuwsbriefregistraties, opt-in-voorkeuren, gegevens verzameld via ‘owned’ en ‘paid’ media...
  • Operationele data: gegevens verkregen via transacties van uw klantendienst, uw beheersystemen (bijv. ERP), enz.

Al deze data communiceren niet met elkaar. Ze worden bewaard op aparte plaatsen, in verschillende databases, door afzonderlijke departementen. Hierdoor kost het een bedrijf vaak veel tijd en geld om de zeer verspreide data over een en dezelfde persoon bijeen te brengen.

 

De oplossing: Single Customer View

Single Customer View maakt het veel makkelijker om de nieuwe consumentenrechten te respecteren. Bisnode is de ideale partner voor bedrijven die een Single Customer View dashboard willen ontwikkelen. Zo’n dashboard helpt ondernemingen beter te beantwoorden aan de wettelijke vereisten van GDPR. Het geeft hen meer flexibiliteit om data te verwijderen, wanneer hun klanten hierom vragen.

Bisnode helpt bedrijven een overzicht te creëren voor elk van hun klanten. Dit laat hen toe om dubbels op te sporen, op het niveau van individu en gezin. Ze kunnen aan iedere klant een unieke identificatiesleutel koppelen. Bovendien stelt het hen in staat om gegevens van diverse online- en offlinebronnen te verbinden aan de juiste klant.

 

Is Single Customer View enkel een kwestie van software?

Uit kostenoverwegingen kiezen grote bedrijven er meestal voor om via een softwareoplossing een Single Customer View te realiseren. Dat is vaak een vergissing. Er zijn limieten aan de computerlogica. Het volgende voorbeeld maakt dit duidelijk:

Hoe kan uw softwaretoepassing snappen dat a.verbrugge@yopmail.com, die zich registreerde om de nieuwsbrief te ontvangen, dezelfde persoon is als Annabel Verbrugghe, wiens naam aan de kassa verkeerd werd genoteerd toen Isabelle kwam shoppen? En hoe maakt uw systeem de connectie met dezelfde Annabel Verbrugge, die gisteren uw klantendienst belde?

 

Waarom kiezen voor Bisnode’s Single Customer View-aanpak?

Bisnode bouwde op 40 jaar een unieke expertise op om nauwgezet om te springen met database-architectuur. Daarom kunnen wij u in volle vertrouwen ‘state of the art’ oplossingen bieden, die aan al uw vereisten voldoen. De Single Customer View van Bisnode vereist geen zware installaties bij de cliënt. Ze werkt eenvoudig via API’s, waarbij Bisnode sleutels toekent om individuen te identificeren.

Bovendien zorgt Bisnode voor toegevoegde waarde door de klant over het hele traject te begeleiden. We bieden zoveel meer dan bandwerk. We maken onze oplossingen op maat van de echte behoeften van de klant. Die oplossingen brengen ook een stevige meerwaarde in data-intelligentie mee: upselling- en cross-sellingpotentieel, profielanalyse, voorspellende modellen, enz.

 

 

Bisnode’s Single Customer View brengt u vlotter in lijn met GDPR

De oplossing van Bisnode maakt het u makkelijker om zeer GDPR-conform te werken. Waarom? Omdat u zo altijd beschikt over de meest nauwkeurige en actuele gegevens over consumenten. Een uitgekiend Single Customer View programma laat u toe om het stijgend aantal aanvragen van consumenten te kunnen beantwoorden of zelfs te kunnen voorkomen. Die toename mag u zeker verwachten, nu GDPR zoveel persaandacht krijgt.

 

Buig uw GDPR-verplichting om in een concurrentievoordeel

De Single Customer View aanpak van Bisnode kan uw marketing een stevig concurrentievoordeel opleveren:

  • U vermijdt dubbels en verkeerde contacten. Zo bespaart u flink op de post ‘kosten door verspilling’ in uw marketingbudgetten.
  • Als adverteerder beschikt u over een ‘single household view’. Zo vermijdt u dat u dezelfde mailing naar twee leden van hetzelfde gezin stuurt.
  • U vermijdt irritatie bij consumenten omdat ze niet meer herhaalde keren worden gecontacteerd voor zaken die zij niet relevant vinden.
  • Omdat u uw boodschappen veel pertinenter kunt maken, scoren die ook veel sterker bij uw klanten en prospects.
  • U verhoogt de efficiëntie op alle afdelingen die communiceren met klanten: bijv. facturatie, klantendienst, enz.

Kortom, al deze voordelen bewijzen dat elke euro die u investeert in Single Customer View, een directe en positieve impact heeft op uw Return on Investment.

 

Hier eindigt onze GDPR-special... maar niet onze reis

Er is geen twijfel mogelijk: uw bedrijf in lijn brengen met GDPR is een reis met vele etappes. Het is geen eenmalig project, maar een proces dat blijft lopen. Het vergt voortdurende aandacht en verbetering. Daarom is 25 mei niet meer dan een mijlpaal: geen begin en ook geen einde. Bij Bisnode bouwen we verder op 40 jaar ervaring en het engagement om onze partners te blijven begeleiden op deze lange tocht naar correcte data met relevante meerwaarde. Met een compleet respect voor de terechte belangen onze cliënten en de terechte rechten van hun eigen klanten.