GDPR

AFLEVERING 10: Hoe Bisnode zijn hele portfolio dataoplossingen een mooie make-over gaf

23 mei 2018

Een deontologie die GDPR overtreft 

Vandaag past Bisnode de GDPR-spelregels al volledig toe. Dat spreekt vanzelf. Maar we besloten nog een stap verder te gaan. We wilden ons niet beperken tot het strikt toepassen van de GDPR-vereisten. En daar hebben wij een goede reden voor. Omdat wij met slimme data de dialoog tussen consumenten en merken bevorderen, hebben wij zowel oog voor het belang van de consument als voor de dienstverlening van onze klanten. Dit motiveerde ons om de consumenten bewust te gaan maken van de goede bedoelingen van onze business. Hiervoor ontwikkelden we een speciale website: www.bisnodeenu.be. Daar leggen we transparant en toegankelijk uit wat we doen met de persoonsgegevens van consumenten. Zo bewijzen we dat we hun gegevens altijd met veel zorg en respect behandelen. In die zin gaat Bisnode’s deontologie verder dan wat GDPR vereist.

In die optiek en met dezelfde zorg voor de consument, heeft Bisnode zijn hele aanbod van dataoplossingen aangepast aan de GDPR-regels. 

“Het goede nieuws voor onze klanten is dat al onze dataoplossingen bijzonder doeltreffend blijven. Helemaal in lijn met de hoge kwaliteitsnormen van Bisnode.”

Onze referentiedatabases: continuïteit in veranderlijke tijden 

Onze referentiedatabases – zowel voor B2C als B2B – zijn essentieel om onze oplossingen te kunnen bouwen. Ze laten ons toe onze klanten te helpen met ‘state of the art’ dataoplossingen voor gegevenskwaliteit, targeting en analyse. De meeste van deze oplossingen bevatten een brede waaier variabelen en typologieën. Die hebben wij stuk voor stuk zorgvuldig gescand en gecheckt op hun GDPR-conformiteit. Telkens dit niet zo was, gingen we op zoek naar alternatieven. Met het dubbele doel om onze oplossingen zowel te doen beantwoorden aan GDPR als aan de verwachtingen van onze klanten. Deze job van lange adem leidde ertoe dat de meeste van onze oplossingen helemaal opnieuw werden gedesignd. Wat wel zorgvuldig bewaard bleef, was de hoge kwaliteitsnorm die Bisnode zichzelf altijd oplegt. 

Segmentatie op straatniveau blijft mogelijk 

Ook de ‘Mosaic Typologie’ van Bisnode hebben we herbekeken. Deze typologie laat u toe om te segmenteren op straat- en buurtniveau over heel België. We hebben onze Mosaic oplossing moeten herberekenen om die volledig GDPR-conform te maken. Het goede nieuws is dat onze klanten blijven genieten van dezelfde segementeringsoplossing. Maar wie kijkt naar de algoritmes achter deze toepassing, zal zien dat we die volledig hebben aangepast in lijn met de GDPR-eisen. 

GDPR-conforme datahosting voor klanten 

Bisnode biedt zijn klanten ook oplossingen voor datahosting. Al deze datasets en verwerkingsprocedures hebben we gecontroleerd en volledig GDPR-conform gemaakt. Naast hosting helpen we onze klanten ook met consultancy en begeleiding. Zo kunnen ze hun datatoepassingen volledig in lijn brengen met GDPR. 

Elk kanaal waarin Bisnode campagne voert veiligstellen 

Een belangrijke USP van Bisnode is het brede omni-channel portfolio. Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken via zowat elk kanaal: email, telemarketing, televisie, social networks, enz. Voor al deze kanalen moesten we beantwoorden aan een dubbele uitdaging. Enerzijds dat Bisnode campagne er kon blijven voeren met respect voor de persoonsgegevens. Anderzijds dat het kanaal zelf al zijn GDPR-verplichtingen volledig kon nakomen

Hoe zet je de GDPR-verplichting om in een opportuniteit?

In aflevering 11 van onze GDPR-special lichten we de voordelen toe van ‘single customer view’. Ontdek het artikel hier.